Te koop! Van deze vreemde, zeldzame Mercedes heb jij nog nooit gehoord
Bekijk je de kentekenpapieren van deze vreemde coupé-cabriolet, dan zie je staan dat het een Mercedes-Benz SL 550 van de R230-generatie is. Maar van de buitenkant zie je dat eigenlijk alleen aan de contouren van het dak. Want dit is geen Mercedes meer, maar een Fisker.
De Deense ontwerper Henrik Fisker kun je kennen van onder meer de BMW Z8 en de Aston Martin V8 Vantage. Hij had altijd al gedroomd van een eigen automerk, dus verliet hij Aston Martin in 2005 om Fisker Coachbuild op te richten en later Fisker Automotive (bekend van de Karma).
Mercedes-Benz SL 550 met coachbuilt koets
Dat eerste bedrijf zou maar twee jaar bestaan en in die tijd slechts een handjevol auto’s bouwen. Er waren twee modellen: de Fisker Latigo CS, een BMW 645Ci in vermomming, en deze Fisker Tramonto.
Dit exemplaar komt uit 2007 en is als vijfde gebouwd. Boven het infotainmentscherm staat heel optimistisch ‘No. 005 of 150’ gegraveerd, maar verder dan naar verluidt vijftien stuks kwam Fisker Coachbuild nooit. En zelfs dat is onzeker…
Nauwelijks te herkennen en niet in een goede staat
Zoals je kunt zien, heeft Fisker met name het uiterlijk onder handen genomen. De Mercedes SL is nauwelijks meer te herkennen achter de lage, brede grille en de spitse koplampen. Ook de achterzijde is compleet anders.
De 20-inch wielen zijn van de Autostyle-soort en passen niet helemaal bij het exclusieve karakter van de roadster. Opmerkelijk aan deze specifieke auto – die te koop staat op Bringatrailer.com – is de slechte staat waarin-ie verkeerd. En dat na slechts 50.000 kilometer.
Het interieur is verregaand versleten, de Fisker-badges zijn verweerd, er zitten afwerkingsmaterialen los en de carrosserie is gebutst en bekrast, iets dat ook geldt voor de wielen. Alsof deze Tramonto een behoorlijk zwaar leven heeft gehad.
Achterwielaandrijving en een 5,5-liter V8 met 388 pk
De koetsdelen die Fisker aan de SL heeft toegevoegd, zoals de neussectie en de achterkant, zijn van aluminium en koolstofvezel. Onderhuids is de techniek nog gewoon van Mercedes. De 5,5-liter V8 is 388 pk sterk en drijft de achterwielen aan via een zeventraps automaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Door het schrappen van deze modellen verfraait Mercedes het straatbeeld
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
De ontwerpers van deze ‘Mercedes 300 SL’ zijn één ding vergeten
-
Waarom deze spectaculaire Mercedes SLR van binnen huilt