Te onwaarschijnlijk om te racen?
Wel ja, anders doe je met een Rolls-Royce mee aan de Dakar-rally. Of zet je een Aston Martin op spillebandjes voor de Rally van Zweden. Race- en rallywagens zijn er in alle soorten en maten, maar sommige doen de wenkbrauwen fronsen. Je zou ze simpelweg niet op de baan of de rallyproef verwachten, omdat hun basis zo onwaarschijnlijk is. Hier een paar voorbeelden. Weten jullie er nog meer?
Volvo 850 Estate Super Touring Car
‘The usual suspect’ als het op ongewone raceauto’s aankomt. Volvo en Tom Walkinshaw Racing ontwikkelden de 850 Estate voor het British Touring Car Championship (BTCC) en werden er in 1994 achtste mee in het constructeurskampioenschap (met onder meer Jan Lammers achter het stuur). In 1995 stapte Volvo over op de 850 sedan, vooral omdat de Estate door gewijzigde BTCC-regels niet meer competitief zou kunnen zijn.
Rolls-Royce Corniche
Begin jaren tachtig sloten twee Fransen tijdens een etentje een weddenschap af. De ene, rallycoureur Thierry de Montcorgé, vond dat je prima de Dakar-rally kon rijden in een Rolls-Royce. Dus haalde hij Christian Dior binnen als sponsor en bouwde hij een Corniche Coupé om tot woestijnmonster. Het apparaat – met een 4WD-systeem van een Toyota Land Cruiser en een V8 van Chevrolet – reed de rally uit, maar werd halverwege gediskwalificeerd.
Toyota Prius GT300
De muisgrijzer dan grijze hybride van Toyota verwacht je niet op het circuit. Zeker niet met een dike 3,4 liter V8 aan boord waar een amechtige 1,8 liter viercilinder hoort te liggen. Vooruit, deze Pruis – die uitkomt in de Japanse Super GT-serie – is nog steeds een hybride, maar erg veel ijsberen zal hij niet redden met zijn 300 pk sterke (teruggetunede!) en midscheeps geplaatste achtcilinder.
Morgan Aero 8 GT3
Een Morgan op het circuit? Dat moet een vergissing zijn. Zo’n ding is deels van hout en heeft plaatwerk dat met negentiende-eeuws gereedschap in de juiste vorm wordt geslagen en gerold. Nou, niet deze Aero 8 GT3! De racer combineert een klassieke carrosserievorm met modern koolstofvezel en een 440 pk leverende 5,0 liter V8 van BMW. Wat dan wel weer erg traditioneel Brits is? De Morgan klinkt als een langsrazende Spitfire.
Ferrari 308 GTB Group 4
Goed, Porsche deed met de 911 ook mee aan het Wereldkampioenschap Rally, maar dat Ferrari ook de paden op en de lanen in ging, is net iets vreemder. De ‘Magnum-Ferrari’, die gehomologeerd was voor Group 4, deed het vrij goed, maar kon uiteindelijk niet op tegen de vierwielaangedreven concurrentie. Ferrari ontwikkelde de extreme 288 GTO speciaal voor Group B, maar voordat de wagen in actie kon komen, werd de klasse verboden.
Dacia Duster
“Another one drives a Duster”, roept Dacia in een recente commercial. En dat klopt. Ook Jean-Philippe Dayraut, meervoudig winnaar van het Trophée Andros-ijsracekampioenschap, rijd er één. Toegegeven, erg veel heeft deze 850 pk sterke Duster natuurlijk niet meer te maken met de budget crossover van Dacia, maar dat kan ook niet anders. De machine komt uit in de Unlimited-klasse van de legendarische Pikes Peak-heuvelklim.
Jaguar Mark VII M
Als je nu met een Jaguar XJ zou meedoen aan de rally van Monte Carlo maak je geen schijn van kans. In 1956 was dat echter anders, toen deze Jaguar Mark VII M de winst pakte in het legendarische evenement. En niet alleen dat, wonderwel was de Mark VII ook succesvol in de Amerikaanse NASCAR-serie en in het Britse toerwagenkampioenschap, waar de auto vier jaar achter elkaar de race op Silverstone won.
Aston Martin V8 Vantage
Rare jongens, die Finnen. De heren van Makela Auto Tuning hebben een Aston Martin V8 Vantage omgebouwd tot een rallyauto die voldoet aan de Group R-GT-regels van de FIA. De autosportorganisatie heeft die in 2011 geïntroduceerd, zodat ook GT-wagens nu mee kunnen doe aan rallywedstrijden. Erg gaaf, maar het ziet er natuurlijk niet uit, zo’n V8 Vantage op flinterdunne spijkerbanden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar