Problemen met de Lucid Air? Honderden auto’s teruggeroepen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FLucid-Air-Terugroepactie.webp)
Lucid heeft honderden auto’s teruggeroepen. Wat zit er achter de terugroepactie van de Lucid Air-modellen?
De fabrikant heeft 637 auto’s teruggeroepen, nadat zich een probleem voordeed waarbij Lucid Air-modellen zichzelf onverwachts uitschakelen. Dit klinkt ernstiger dan het is. Het probleem is namelijk vrij eenvoudig op te lossen.
Lucid Air-modellen schakelen zichzelf uit
Een auto die zichzelf uitschakelt kan op bepaalde wegen behoorlijk risicovol zijn. Gelukkig kan wel doorgerold worden met de EV’s als dit gebeurt. Bovendien zijn de Lucids in sommige gevallen direct weer te starten, waarna gewoon verder gereden kan worden.
De fout wordt veroorzaakt door een schakelaar die bij een derde partij wordt ingekocht. Het onderdeel sluit een elektrisch circuit op het moment dat de auto start, en opent het circuit weer op het moment dat de auto uitgeschakeld wordt. De schakelaar regelt zo de stroom die naar de elektromotor vloeit.
Te sterke veer
Het probleem zit hem in een simpel veertje dat de schakelaar open moet houden op het moment dat de Lucid Air is uitgeschakeld. De veer is zo sterk, dat deze de neiging heeft tijdens het rijden de schakelaar open te duwen, waardoor de auto ermee ophoudt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FLucid-Air-Terugroepactie-2.jpg)
Bij 273 exemplaren is het probleem bekend. Die zullen naar een garage moeten komen, waar de schakelaars kosteloos worden vervangen. Een easy fix. Met de eigenaren van de andere 336 voertuigen wordt contact opgenomen. Daarbij is eerst een software-update nodig om te kijken of het probleem zich ook bij die auto’s voordoet. Het is niet bekend of dit probleem ook betrekking heeft op de ruim twintig Lucid Air-modellen die momenteel op Nederlands kenteken staan.
Hoewel ruim zeshonderd auto’s veel is in vergelijking met de enkele duizenden Lucids die tot nu toe geproduceerd zijn, valt het qua kosten en absolute aantallen nog te overzien. Anders is dat bij Tesla, dat recent honderdduizenden auto’s moest ‘terugroepen’. Gelukkig voor Tesla (en andere EV-fabrikanten) kunnen problemen met elektrische auto’s vaak met enkel een software-update verholpen worden.