Toyota bZ4X is nog niet op de weg, maar nu al teruggeroepen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2Ftoyota_bz4x_30.jpeg)
De Toyota bZ4X rijdt nog niet op het Nederlandse asfalt, of de auto is al teruggeroepen. Het gaat om een probleem met de wielen.
De kans bestaat namelijk dat die loskomen tijdens het rijden, zo schrijft Automotive News Europe. In het geval van het nemen van scherpe bochten of plotselinge remacties, althans. De wielbouten kunnen daardoor afbreken, met het genoemde tot gevolg. Gelukkig zijn er, voor zover bekend, nog geen ongelukken door het euvel voorgekomen. Toch moeten de auto’s terug naar Toyota, zodat het een wielbout kan monteren die de druk wél aankan.
Terugroepactie bZ4X
Aangezien de Toyota bZ4X nog niet wereldwijd rondrijdt, gaat het om relatief kleine aantallen. In totaal moeten 2700 auto’s terug naar de garage. Het gaat om 2200 auto’s die voor Europa waren bestemd. De rest bestaat uit modellen voor de VS (260 exemplaren), Canada (20) en Japan (110).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2Ftoyota_bz4x_188.jpeg)
Zoals gezegd rijdt de auto in Nederland nog niet rond, dus zijn er nog geen eigenaren die met het probleem te maken hebben. Zij die wel op een bZ4X wachten, zullen een auto krijgen zónder het genoemde euvel. De terugroepactie heeft ook geen invloed op de levering van hun auto: Toyota verwacht de eerste exemplaren pas begin 2023 hier te leveren. Mensen die de Toyota bZ4X al wél op de stoep hebben staan, wordt geadviseerd niet met de auto te rijden tot het probleem is opgelost.
Productie in China
Het probleem is overigens wel opmerkelijk te noemen, zeker gezien de reputatie van Toyota wat betreft bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. De autobouwer monteert uiteraard al decennia lang wielen onder diens auto’s, waardoor je zou denken dat het dit simpele trucje wel onder de knie heeft. De bZ4X is echter de eerste auto die wordt gebouwd in samenwerking met een Chinese partij (GAC), al rolt het model ook in Japan van de band. Waar de getroffen auto’s precies zijn gebouwd, is niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had