Terugroepactie voor Bugatti Chiron, Chiron Sport en Divo
Dat ook de huzarenstukjes van de autowereld wel eens een fout bevatten, blijkt maar weer eens uit een recente terugroepactie. Het gaat om de Bugatti Chiron, Chiron Sport en Divo.
De terugroepactie is aangekondigd door de Amerikaanse autoriteit voor verkeersveiligheid, de National Traffic Safety Administration (NHTSA). Het heeft bij 73 voertuigen uit de drie modelreeksen problemen gevonden. En dat zijn niet zomaar een paar kleine euvels.
1,5 miljoen zonder ESP
De NTHSA kwam er namelijk achter dat het ESP bij die auto’s niet meer geactiveerd wordt bij het starten van de auto, als de bestuurder in zijn vorige ‘rijsessie’ het ESP juist heeft uitgeschakeld. Dat moet normaliter wel gebeuren. De NHTSA stelt dat de kans op ongevallen daardoor toeneemt. En inderdaad, je zult in de regen maar even flink het pedaal intrappen in je 2 miljoen euro (ex. btw en bpm) kostende supercar met 1500 pk-sterke W16, terwijl je er vanuit gaat dat het ESP je wel helpt.
Bugatti moet de auto’s terugroepen, omdat de auto’s door dit defect niet meer aan de veiligheidseisen voldoen. De fabrikant gaat alle eigenaren informeren en zij zullen gratis een software-update krijgen. Het zou in dit geval met name gaan om Chirons uit 2017 t/m 2020, de Chiron Sports gebouwd tussen 2018 en 2020 en de Divo, die inmiddels als modeljaar 2020 en 2021 is gebouwd.
Aandrijfassen
Maar er is meer, want de NHTSA heeft een tweede terugroepactie aangekondigd. Vier Divo’s en Chirons uit het 2020-modeljaar kennen een materiaalfout, waardoor de linker aandrijfas op de achterzijde kan breken. Eigenaren zijn inmiddels op de hoogte gesteld. Aandrijfassen worden uiteraard gratis vervangen. Het is wel een pijnlijke fout voor een fabrikant die op het gebied van kwaliteit en technologie bovenaan de autoladder lijkt te staan.
Bugatti is echter zeker niet het enige luxemerk met dergelijke problemen. Een ander topmerk binnen de Volkswagen Groep, Lamborghini, kondigde deze week ook een terugroepactie aan. Het betrof de populaire Urus en zou gaan om vrijwel alle auto’s die nu op de weg rijden. Modellen die zijn gemaakt tussen 2018 en juli 2020 kunnen spontaan in brand vliegen. De aansluitingen van de brandstofleidingen in het motorcompartiment kunnen namelijk gaan lekken. Meer informatie over die terugroepactie lees je hier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace