Tesla Autopilot ziet motorrijders niet – derde dodelijke ongeval in korte tijd
In de afgelopen maanden zijn er in de VS drie dodelijke aanrijdingen geweest, waarbij een Tesla op Autopilot van achteren een motorrijder heeft aangereden. De omstandigheden zijn in alle drie gevallen hetzelfde: het was donker en de motorrijder reed in dezelfde baan als de auto.
We herhalen het bekende riedeltje nog maar eens: Autopilot maakt van een Tesla GEEN zelfrijdende auto. De naam is misleidend en ook Tesla-baas Elon Musk maakt de publieke perceptie er niet beter op door af en toe overdreven statements te maken.
Tesla Autopilot is een semi-autonome rijassistent
Tesla Autopilot is een verzameling semi-autonome rijassistenten. Eentje die in bepaalde situaties en onder bepaalde omstandigheden deels zelf kan rijden. Er is altijd toezicht van een menselijke bestuurder nodig, want Autopilot maakt fouten en kan niet ingrijpen als er iets onverwachts gebeurt.
Straf voor Tesla Autopilot-rijder die op passagiersstoel zat
Maar kennelijk zijn er nog steeds automobilisten die te veel op Autopilot vertrouwen. In de VS alleen al zijn 273 ongelukken in tien maanden (van juli 2021 tot mei 2022) te wijten aan de rijassistent van Tesla, zo blijkt uit data van de NHTSA, de Amerikaanse RDW.
Amerikaanse motorrijdersbond is boos
Dat er nu kort na elkaar een paar ernstige motorongelukken zijn gebeurd waarbij Autopilot een rol speelt, baart veiligheidsorganisaties zorgen. Rob Dingman van de American Motorcyclist Association is boos. Tegen CNN zei hij: “Chauffeurs letten niet goed op, rijden een motorrijder aan en zeggen dan altijd: ‘Sorry, ik zag je niet.’ En nu opeens is het: ‘Sorry, mijn auto zag je niet.’ Dat is onacceptabel.”
In Europa worden veiligheidssystemen in auto’s getest op hun motorfietsdetectie. In de VS gebeurt dat niet. Dingman is daarom niet alleen boos op Tesla, maar ook op de NHTSA, waar zijn belangenorganisatie al meerdere keren een brandbrief naartoe heeft gestuurd.
Mogelijke verklaring voor de Tesla Autopilot-ongelukken
De recente Autopilot-crashes volgen allemaal hetzelfde patroon. Een Tesla rijdt in het donker op Autopilot, neemt kennelijk de motorrijder in dezelfde rijbaan niet waar, en rijdt er vol op in, zonder af te remmen.
Het Youtube-kanaal FortNine heeft een mogelijke verklaring. Tesla Autopilot vertrouwt op camera’s en radar om objecten te zien en de afstand tot die objecten te berekenen. Maar van de radar heeft Tesla afscheid genomen. Autopilot kan prima met camera’s alleen werken, aldus de fabrikant. En geen radar meer bespaart kosten natuurlijk …
De motoren die recent zijn aangereden zijn allemaal grote cruisers, met twee achterlichten dicht naast elkaar. Een Tesla die alleen maar op camera’s vertrouwt, kan in het donker moeilijk een silhouet zien. Mogelijk gebruikt de kunstmatige intelligentie van Autopilot de achterlichten om een idee te krijgen van afstand, zo luidt de theorie van FortNine. Twee lampjes dicht naast elkaar zou het systeem kunnen zien als een auto die ver weg rijdt. Een radar zou dit probleem kunnen verhelpen, maar ja … de nieuwste Tesla’s hebben die dus niet meer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Waarom Hollywood niks meer met Tesla te maken wil hebben
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Te koop: Tesla Cybertruck-wrak dat overbleef na zware crash