Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 10 mrt 2020
Leestijd: 2 minuten

Tesla bouwt miljoenste auto en wil nog sneller groeien

Tesla haalde deze week een bijzondere mijlpaal: het bouwde zijn miljoenste elektrische auto. En hoewel dat nog geen enkele autofabrikant is gelukt, wil het zijn fabriek in Shanghai nog sneller laten groeien.

Tesla bouwt nog geen tien jaar op grote schaal elektrische auto’s, maar deze week wist het zijn miljoenste EV te produceren. Het Amerikaanse bedrijf behaalde die mijlpaal met de bouw van een rode Model Y, de hoogpotige Model 3-broer die volgend jaar in ons land moet verschijnen. Op geheel eigen wijze (via Twitter, dus) stuurde CEO Elon Musk het nieuws de wereld in.

Het is niet heel vreemd dat Tesla het eerste bedrijf is dat deze EV-mijlpaal bereikt: het produceert als een van de weinige autofabrikanten op grote schaal enkel elektrische voertuigen. Toch is het niet minder knap. In China zijn immers ook grote EV-spelers actief. Denk bijvoorbeeld aan Byd, dat een partner is van Daimler. De fabrikant bouwt op grote schaal EV’s én hybrides, maar werd afgelopen jaar ingehaald door de Amerikaanse EV-gigant. EV-Volumes.com, dat de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen bijhoudt, liet zien dat Tesla in oktober van vorig jaar meer elektrische auto’s dan Byd had verkocht. In het totaal aantal verkochte auto’s van Byd werd zelfs rekening gehouden met de verkoop van hybrides.

Gigafactory

Afgelopen december opende Tesla zijn derde gigafactory in het Chinese Shanghai. De autobouwer stelde toen als doel om daar dit jaar 150.000 auto’s van de band te laten rollen. Maar uit een document, dat persbureau Reuters onder ogen kreeg, van Tesla aan de overheid in Shanghai, blijkt dat het zijn gigafactory nog harder wil laten groeien.

Op dit moment is zo’n 70% van de onderdelen die Tesla gebruikt geïmporteerd. Volgens het document wil de fabrikant nu de productie van eigen onderdelen flink opschroeven. Tesla bouwt momenteel zelf bijvoorbeeld zo’n 150.000 koelelementen voor zijn auto’s, maar wil dit jaar al zo’n 260.000 stuks zelf produceren. Aan het eind van dit jaar wil het merk het grootste deel van zijn productie in Shanghai lokaliseren.

Tweede shift

Het zou ook betekenen dat er een tweede shift op de productielijn wordt geactiveerd, waardoor er per week niet 2000, maar 3500 elektrische auto’s worden gebouwd. Dat moet ervoor zorgen dat er dit jaar niet 150.000 maar 170.000 auto’s van de band rollen in Shanghai. Om te controleren of de productielijn dat ook daadwerkelijk aan kan, heeft Tesla in juni een ‘stress test’ op de planning staan. In 2021 stijgen die getallen nogmaals. Dan is het merk van plan om 5000 auto’s per week te bouwen in Shanghai. Dat moet het jaartotaal op 250.000 auto’s brengen.

Op dit moment bouwt Tesla enkel de standaard Model 3 in Shanghai. Later dit jaar gaat men daar ook de Long Range-versie produceren. Momenteel is dat nog niet mogelijk omdat de batterij in de versie met een groter bereik andere cellen bevat.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.