‘Tesla gaat het afleggen tegen grotere merken’
Tesla doet goede zaken met de Model 3, maar dat is misschien niet genoeg om in leven te blijven. Dit beweert Scott Galloway, Professor of Marketing bij NYU Stern School. Hij stelt dat Tesla voorbij gestreefd zal worden door de grotere autofabrikanten van deze wereld.
Op dit moment verkoopt Tesla meer elektrische auto’s dan andere autofabrikanten. Dit jaar is de Model 3 in ons kleine landje bijvoorbeeld de bestverkochte auto. Dat Tesla het nu goed doet, komt vooral doordat het bedrijf klein is en snel kan schakelen. Het probleem is dat de giganten op stoom beginnen te komen en het bedrijf van Elon Musk over een paar jaar uit de markt drukken. Neem Volkswagen als voorbeeld. Dit merk komt volgend jaar met de ID.3, een volledig elektrische auto voor nog geen €30.000. Daarmee zal het een groot deel van de markt van Tesla opslokken.
Waarde
Deze bewering komt overigens niet uit de lucht vallen, hij komt uit de pen van Scott Galloway. Hij staat bekend om zijn gedurfde uitspraken die regelmatig waarheid vinden. Daardoor wordt hij ook gezien als een van de beste professoren in zijn vakgebied. Een uitspraak van de man heeft dus enige waarde. En daarbij helpt het ook nog eens dat hij het met flair weet te brengen. In een blogpost schrijft hij:
“Beste Twittertrolls: ja, ik ben een idioot, ik kan niets, dus ik geef les, en ik snap niets van genialiteit. Het is een technologie/energie spelletje. Ik snap het. Bespaar je de moeite. Ja, hij (Elon Musk) is geniaal, Tesla heeft de wereld verbeterd (dat geloof ik). En… Tesla is niet groot genoeg om te kunnen concurreren in een goed geleide business met lage marges – auto”.
Unicorns
De quote is onderdeel van een veel langer artikel waarin Galloway meerdere start-ups en ‘unicorns’ bekritiseert en bewondert. De professor claimt dat er op dit moment veel bedrijven worden overgewaardeerd. Het zijn veelal bedrijven zonder echt goed businessmodel die leven van meerdere investeringen die gebaseerd zijn op een winstbelofte die waarschijnlijk niet waargemaakt kan worden. Volgens Galloway is het hard nodig dat we dit onder ogen zien, want hoe later dit gebeurt, hoe erger de gevolgen voor de economie zullen zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto