Autovisie
Autovisie Nieuws 19 jun 2020
Leestijd: 3 minuten

Tesla killers: drie auto’s met een groter multimediascherm

Tesla staat onder andere bekend om de grote, prettige aanraakschermen in hun auto’s. Maar het kan altijd groter, zo blijkt maar weer. Veel groter.

Jaren geleden, toen Tesla de Model S aan de wereld presenteerde, lieten de Amerikanen al een heel andere kijk op het interieur van auto’s zien. Het bedienen van allerlei functies ging in die auto niet middels fysieke knoppen, maar door het gebruik van een reusachtig aanraakscherm. Daarmee startten ze een trend waar meer grote fabrikanten in mee zijn gegaan. Denk daarbij aan de Volkswagen Groep: ook zij hebben in hun auto’s afscheid genomen van een heleboel fysieke knoppen.

Tesla

De Tesla Model S en Model Y hebben beide een 17-inch aanraakscherm, een van de grootste schermen in de huidige automarkt. De goedkopere Model 3 en Model Y moeten het doen met een exemplaar van 15-inch. Maar er zijn en komen grotere schermen op de markt, zo blijkt uit onderstaande lijst.

Honda e

Honda e

Het uiterlijk van de Honda e zorgt al voor een glimlach op je gezicht. Die blijft aanwezig als je instapt, want dan word je verwelkomt door een enorm multimediasysteem dat zich over de gehele breedte van de auto uitstrekt. Toegegeven: officieel zijn het drie grote schermen (een van 8,8-inch, twee van 12,3-inch) naast elkaar, maar het geheel samen is enorm. Het exemplaar achter het stuurwiel bevat alle informatie die je in een regulier tellercluster vindt, de twee schermen daarnaast zijn naar persoonlijke voorkeuren in te stellen. Benieuwd wat je er allemaal mee kan? Kijk dan onderstaande review van Autovisie-redacteur Dries van den Elzen.

TOGG C-SUV

Ja, een TOGG! Nooit van gehoord? Dat kunnen we begrijpen, want TOGG is een geheel nieuw, Turks merk. Het presenteerde recent de C-SUV, een volledig elektrische SUV die werd getekend door Pininfarina. Hoewel het uiterlijk misschien wat conventioneel mag zijn, zo is het interieur van de auto nogal futuristisch. Dat zit ‘m onder andere in het aantal schermen. Niet drie of vier, maar zés exemplaren dicteren het dashboard van deze elektro-auto. Vrij normaal zijn de schermen achter het stuur en in het midden van het dashboard. Net boven de middentunnel zit een derde scherm, waarmee de klimaatcontrole bediend kan worden. En ook de voorste passagier is voorzien van zijn eigen exemplaar. Exacte afmetingen van de vier schermen delen de Turken nog niet. Waar blijven de laatste twee dan? In de uiterste hoeken van de auto, want de TOGG C-SUV heeft camera’s in plaats van spiegels! Naar verwachting levert TOGG zijn eerste auto’s in 2022.

Byton M-Byte

Goed, de bovenste twee auto’s hebben officieel meerdere schermen die samen een heel groot geheel maken. Maar het Chinese Byton komt wel degelijk met één enorm scherm. Binnenkort verschijnt de M-Byte, eveneens een elektrische SUV, met een enorm multimediascherm van… 48-inch! Daarbij bevat ook het stuurwiel nog een aanraakscherm waarmee functies bediend kunnen worden. En wie denkt dat dat vast enkel in een vroeg prototype werd gepresenteerd, heeft het mis. De enorme unit heeft namelijk ook zijn weg naar het productiemodel gevonden. En die moet redelijk bereikbaar zijn. Vorig jaar, toen Byton de M-Byte op de IAA van Frankfurt liet zien, sprak het over een kale prijs van zo’n €45.000. Op de definitieve, Nederlandse prijzen moeten we nog even wachten. Naar verwachting levert het merk de eerste auto’s eind dit jaar, maar dat kan door de coronacrisis ook begin 2022 worden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.