Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 5 mrt 2020
Leestijd: 2 minuten

Tesla mogelijk in problemen door gebruik oude hardware in Model 3

Eigenaren van nieuwe Tesla Model 3’s die zijn gebouwd in de nieuwe gigafactory in Shanghai, dreigen met een rechtszaak tegen de Amerikaanse autobouwer. Het zou oude chips hebben gebruikt die niet in de nieuwe modellen horen.

Dat zegt Nikkei Asian Review. Het medium meldt dat tientallen Chinese Tesla-eigenaren ontdekten dat de nummers van het de chips niet overeenkwamen met die in de informatie in de handleiding van de auto. Nu blijkt dat die exemplaren een vorige generatie chips (HW2.5) bezitten. Volgens Tesla zelf is de nieuwste chip (HW3.0) 21 keer sneller dan de oudere exemplaren. Het bedrijf meldde tevens dat vanaf april 2019 in elke nieuwe auto die chip geïnstalleerd zou krijgen. Het gaat overigens niet om zomaar een chip: het wordt namelijk gebruikt voor het Auto Pilot-systeem.

Het nieuws heeft in China voor een hoop woede gezorgd bij eigenaren, waarvan er mogelijk duizenden rondrijden met een oude chip. Men beschuldigt Tesla nu en roept zelfs op om het bedrijf te boycotten.

Oplossing

De fabrikant is zelf ook al met een statement gekomen. Het zegt dat het genoodzaakt was de oudere chips te gebruiken door de uitbraak van het coronavirus. Tesla biedt zijn excuses aan en komt ook direct met een oplossing: het gaat alle oude chips gratis in Model 3’s gratis vervangen zodra de fabriek in China weer op volle toeren draait. Tegelijkertijd meldt het dat de oude chip voor ‘bijna geen verschil’ zorgt op het gebied van rij-eigenschappen en veiligheid ten opzichte van de nieuwe exemplaren. Elon Musk voegde het volgende nog toe: “Zij die klagen hebben nooit FSD (full self-driving) besteld. Als je dat doet, dan wordt de interne computer van de auto gratis geüpgraded, ook na de levering van de auto.” Maar die optie kost wel een dikke 8000 dollar.

Shawn Shen, een Tesla-eigenaar, wijst Musk daarbij op de feiten. “Je weet misschien niet dat in de Chinese checklist voor de veiligheid van de Model 3 staat dat de auto een HW3.0-chip moet gebruiken. Maar omdat we de HW2.5 chip hebben gekregen, heb je misschien wel de Chinese wet overtreden. Misschien moet je dat even controleren bij het management in China.”

Consumentenbond

Daarmee is de kous nog niet af: er is door eigenaren al een verbond gesloten dat heeft geklaagd bij de Chinese consumentenbond. Ondanks alle commotie rondom Tesla in China geloven analisten niet dat het een groot effect op de verkoopaantallen zal hebben.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.