Tesla onthult tweede ‘Master Plan’
Bijna tien jaar na zijn eerste ‘Master Plan’ voor Tesla, presenteert topman Elon Musk nu zijn tweede meesterplan. De komende tien jaar kunnen we veel meer voertuigen gaan verwachten van de elektrische autobouwer, waaronder zelfs bussen en pickups.
Autonoom
Toch zijn nieuwe elektrische auto’s niet het enige waar Tesla zich de komende jaren op gaat toeleggen. Musk wil namelijk een veel uitgebreidere vorm van Autopilot, het systeem waarmee Tesla’s nu gedeeltelijk autonoom kunnen rijden. Over tien jaar moeten auto’s grotendeels autonoom kunnen rijden volgens Musk. In zijn plannen geeft de topman aan dat hij een systeem wil maken dat ‘tien keer veiliger is’ dan een menselijke bestuurder. Toch ziet Musk ook in dat het nog even zal duren voordat een dergelijke techniek breed geaccepteerd zal worden. Voor de wereldwijde goedkeuring rekent Musk erop dat er zo’n 10 miljard testkilometers gemaakt moeten worden. Nu worden er dagelijks bijna vijf miljoen testkilometers gemaakt door Tesla’s.
Bussen
De komende jaren wil Tesla met meer volumemodellen komen. Zo hoopt Musk meer en meer mensen te overtuigen dat de toekomst in elektrische aandrijving zit. De Model 3 is een voorbeeld van, maar naast die auto wil Musk met bussen, bestelbussen en zelfs pickups komen. Ook moeten er elektrische vrachtwagens van Tesla gelanceerd worden. Volgend jaar wil het merk al de eerste concepten presenteren.
Autodelen
Musk ziet ook toekomst in autodelen. Zo moet je in de toekomst een Tesla toe kunnen voegen aan een gedeelde vloot, zodat anderen, wanneer jij je auto niet gebruikt, tegen een kleine vergoeding toch op pad kunnen met je Tesla. Ook moet het op deze manier mogelijk zijn om met meerdere mensen een auto te kopen, die vervolgens door die groep mensen gedeeld kan worden. De topman overweegt daarnaast een concurrent voor taxiservice Uber in het leven te roepen, door auto’s autonoom door steden te laten rijden, die je met een app op kan roepen en je naar een bestemming kan laten brengen.
Energie
Het laatste punt van het ‘Master Plan’ gaat over stroom. Musk werd hard aan de overname van SolarCity een fabrikant van zonnecellen. Als die fabriek ook in handen is van de elektrische autobouwer, kan het bedrijf huizen helemaal zelfvoorzienend maken. Zo moeten er meer verschillende accu’s voor huizen komen, waar de zonne-energie in opgeslagen kan worden. Ook denkt Musk aan zonnecellen met accu’s eraan verbonden, zodat de energie direct opgeslagen wordt. Op dit moment levert Tesla al een Powerwall, maar nog niet de versie voor thuisgebruik. Die thuisaccu met een prijs van zo’n 4.000 euro moet ergens volgend jaar op de markt komen. De veel grotere Powerbacks beginnen pas vanaf een bedrag van meer dan 130.000 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?