Robots, robots en nog meer robots: Tesla opent Duitse fabriek na forse vertraging
Tesla heeft na velen maanden vertraging zijn Duitse fabriek nabij Berlijn geopend. Vandaag rollen er 30 auto’s van de band. Het gaat om de Model Y Performance. De Gigafactory Berlin-Brandenburg heeft plaats voor 12.000 werknemers en produceert straks 500.000 voertuigen per jaar.
Als alles goed gaat, wordt deze fabriek met 227.000 m² de grootste van Europa. Het zal maanden duren voordat de productie volledig opgeschaald is. Uiteindelijk gaat deze Gigafactory, die ontworpen is voor de productie van de Model Y, meer dan alleen auto’s produceren.
Deze Tesla is Made in Germany
Wie een Made in Germany Tesla wil, moet een Model Y bestellen, de crossover op basis van de Model 3. Uiteindelijk zal de Duitse fabriek heel Europa van deze auto voorzien. De Chinese fabriek gaat zich richten op de Model 3. Als je een in Duitsland geproduceerde Tesla wilt kopen, kun je een Performance Model Y aanschaffen, in wit of zwart. Dit zijn in de opstartfase de enige twee kleuren die in de Duitse fabriek worden geproduceerd.
In de configurator van het merk is te zien dat de eerste Duitse modellen in april worden geleverd. Daarmee loopt de Europese fabriek voor op die in China, want Shanghai kan pas in mei leveren.
Tesla heeft grootse plannen met de fabriek. Naast voertuigen, moeten er straks ook batterijen geproduceerd worden. Die komen momenteel allemaal uit China, maar met een productiecapaciteit van 50 GWh per jaar zijn ze straks ook Made in Germany. Tesla rekent erop dat deze nieuwe Duitse fabriek meerdere innovaties zal brengen op het gebied van auto- en batterijontwerp. Het bedrijf van Elon Musk experimenteert er ook met lak en verf.
Openingsceremonie
Tijdens een openingsceremonie later vandaag, zal Tesla-oprichter Elon Musk de eerste Model Y-voertuigen die in Duitsland zijn gemaakt aan klanten overhandigen. Dat is zo’n twee jaar nadat de bouw van de fabriek begon. Bij de ceremonie is ook de Duitse bondskanselier Olaf Scholz aanwezig, net als de minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Tesla begon in 2020 met de bouw van de fabriek die het Amerikaanse bedrijf een eigen productiebasis geeft op de grote Duitse automarkt. Het bedrijf had eigenlijk afgelopen zomer al met de productie willen beginnen. Lokale autoriteiten namen echter hun tijd met het evalueren van de milieueffecten van de fabriek, waarbij er vooral zorgen waren over het waterverbruik.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace