En ja hoor: Tesla Roadster komt wéér later
De plannen van Tesla rondom de Roaster nemen we al jaren met een korreltje zout. Dat hadden we dit jaar ook moeten doen, toen topman Elon Musk aankondigde dat de krankzinnig snelle tweezitter volgend jaar van de band zou rollen.
De Roadster loopt namelijk weer vertraging op. Het is de zoveelste keer dat dat gebeurt. Tesla spreekt immers al jaren over de auto die de productiefase niet bereikt.
‘Tesla begint volgend jaar met productie van bloedsnelle Roadster’
Gisteren liet Elon Musk namelijk op – uiteraard – Twitter weten dat we de tweezitter niet volgend jaar, maar pas in 2023 kunnen verwachten.
2021 has been the year of super crazy supply chain shortages, so it wouldn’t matter if we had 17 new products, as none would ship.
Assuming 2022 is not mega drama, new Roadster should ship in 2023.
— Elon Musk (@elonmusk) September 1, 2021
Een Twitteraar vroeg hem namelijk naar de status van de Roadster, gezien de Tesla Model S Plaid met drie elektromotoren al op het Amerikaanse asfalt is te zien. “2021 was een jaar van krankzinnige tekorten in de productielijn”, zo schrijft Musk. “Als we er vanuit gaan dat 2022 niet zo’n enorm drama wordt, dan kunnen we de Roadster in 2023 verwachten.”
Andere prioriteiten
Nog een jaar later dus. Desondanks is het begrijpelijk, omdat Tesla momenteel andere prioriteiten heeft. Gezien de enorme chiptekorten ligt de focus simpelweg niet op een halo car als de Roadster, maar is het druk bezig om tekorten weg te werken en volumemodellen te produceren. Denk daarbij aan de Model 3 en Model Y, en Tesla is ook druk bezig met de bouw van faciliteiten in onder andere Berlijn.
Dat de Roadster dus vertraging oploopt is vervelend voor de mensen die al jaren reikhalzend uitkijken naar het model. Toch is het zeker verklaarbaar in deze krankzinnige tijd waar de auto-industrie momenteel in verkeert.
1,1 seconden naar 100 km/h
Wat we dan in 2023 van de Roadster kunnen verwachten? Denk aan een basisversie die in ongeveer 2 seconden naar 100 km/h sprint, terwijl een eventueel nóg snellere versie met zogenaamde ‘boosters’ dat reduceert naar een idiote 1,1 seconde. Een accu met een capaciteit van ongeveer 200 kWh maakt het mogelijk om 1000 kilometer op een lading stroom te rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace