Tesla noemt niet langer de ‘Full Self Driving Capability’ op de optielijst. De optie – beschikbaar sinds 2016 - zorgde volgens Tesla-topman Elon Musk voor te veel verwarring, want de naam zou de suggestie wekken dat een Tesla volledig autonoom zou kunnen rijden, maar dat is nog niet het geval. Het mag bovendien wettelijk gezien niet.

Geavanceerde Autopilot

Tesla blijft achter de schermen wel werken aan extra systemen om autonoom rijden mogelijk te maken. In plaats van ‘Full Self Driving Capability’ spreekt Tesla in het vervolg over een Geavanceerde Autopilot.

Tesla Geavanceerde AutopilotTesla Geavanceerde Autopilot


Uitgebreid rijhulpsysteem

Deze Geavanceerde Autopilot bestaat uit vier camera's, twaalf ultrasone sensoren en 360-gradendekking. De aanzienlijk toegenomen sensorgegevens worden verwerkt door een computer met 40 keer meer rekenkracht dan voorheen. De Tesla past de snelheid automatisch aan de verkeersomstandigheden aan, behoudt zijn positie op de rijstrook, wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder, neemt zelf opritten en afritten van snelwegen, verlaat de snelweg wanneer je de bestemming nadert, parkeert zelf op een parkeerplek in de buurt en rijdt zelfstandig de garage in en uit. Met deze eigenschappen is de Geavanceerde Autopilot van Tesla een van de meest uitgebreide rijhulpsystemen van dit moment.

Belangrijke zin

Tesla voegt nu ook een belangrijke zin toe in de omschrijving van het systeem: "De Geavanceerde Autopilot moet worden beschouwd als een assistentiefunctie voor de bestuurder. De bestuurder blijft altijd verantwoordelijk voor het onder controle van de auto." Geavanceerde Autopilot kost 5.300 euro, maar inclusief activeren van de software betaal je 6.400 euro.