Tesla: ‘Nee joh! Een stuur dat onderweg loskomt, is helemaal geen defect’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F2023_02_10_11_35_25_Tesla_Y_did_the_steering_wheel_fall_off_Prerak_on_Twitter_elonmusk_As_83_v.jpg)
Een nieuwe auto die onderweg zijn stuurwiel verliest… BMW, Peugeot, Toyota, of iedere andere autofabrikant zou ervoor door het stof gaan en minstens een terugroepactie aankondigen. Maar Tesla niet. Het bedrijf van Elon Musk noemt het niet eens een defect.
Een Amerikaanse Tesla-rijder was onderweg met zijn gloednieuwe Model Y, toen hij onderweg opeens het stuurwiel los in zijn handen had. Hij had zijn auto net een week daarvoor opgehaald.
Tesla vraagt 100 dollar voor reparatie
Het wonderlijke daarna was dat het servicecentrum van Tesla hem 100 dollar in rekening wilde brengen voor de reparatie. Pas nadat de man de publiciteit opzocht (ironisch genoeg op Twitter), kon het opeens wél gratis.
Nederlandse bedrijven moeten honderden miljoenen investeren in laadpalen
Na veel heen en weer gediscussieer, besloot Tesla om de Model Y terug te kopen en de gedupeerde koper een nieuw exemplaar te geven. Van de begeleidende e-mail lusten de honden echter geen brood.
Nee joh, een los stuur is geen defect
“We hebben vastgesteld dat het voertuig geen defect heeft en dat er geen sprake is van non-conformiteit”, schrijft de Amerikaanse fabrikant. “Er is niks wat onder de garantie valt en waarvoor Tesla aansprakelijk is.” Alsof een los stuurwiel volkomen normaal is…
Het merk gaat verder op een uitsproken arrogante toon: “Als teken van goodwill naar u als gewaardeerde klant, hebben we besloten om de auto terug te kopen. Op voorwaarde dat hij wordt teruggegeven zonder schade.” Dat laatste is een mooie ironische toevoeging.
Problemen met kwaliteit niet nieuw
Problemen met kwaliteit zijn niet nieuw bij Tesla. Bij een Model 3 vloog al eens het panoramadak eraf, een andere Model 3 kwam zónder remblokjes uit de fabriek en drie jaar geleden ging er ook al een stuur verloren. Je zou verwachten dat Tesla ervan leert.
Dit is hoe extreem veel geld jongeren betalen voor een autoverzekering
We zijn benieuwd hoe dit in de komende jaren gaat uitpakken. Steeds meer gevestigde merken komen met elektrische modellen die de strijd met Tesla aankunnen en die hebben de kwaliteit en de klantenservice over het algemeen wél op orde.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo weinig Cybertruck-reserveringen heeft Tesla weten te verzilveren
-
Leasemaatschappij verlaagt boete contractbreuk voor Tesla-rijders met spijt
-
Deze AliExpress-gadget maakt einde aan grote Tesla-ergernis
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Tesla Model Y is Chinese concurrentie nog steeds te slim af
-
Aandeel Tesla met 50 procent gedaald! Dat is het Elon Musk-effect
-
Met deze Tesla Cybertruck houd je helemáál geen vrienden meer over
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Tesla-verkopen ingestort! Europeanen moeten niks van Musk hebben
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Voor 25.000 euro rijd je al een grote, elektrische premium-occasion