Tesla roept auto’s in zelfrijdende test terug, maar niet zoals je denkt
“Tesla heeft in de Verenigde Staten bijna 12.000 auto’s teruggeroepen”, een headline die deze week volop in het nieuws is. Het gaat om modellen S, X, 3 en Y die onderdeel zijn van een test met zelfrijdende software (Full Self Driving). Het gaat echter niet om een traditionele terugroepactie.
De voertuigen kregen op 23 oktober een software-update naar Full Self Driving versie 10.3. Gebruikers begonnen echter te klagen over problemen. Dat blijkt uit documenten van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration.
Tesla stond te snel op de noodrem
Tesla kreeg meldingen van valse waarschuwingen voor dreigende botsingen. Daardoor konden auto’s plotseling de noodrem inzetten. Het euvel werd met een extra software-update verholpen. Die was na 48 uur al op praktisch alle auto’s met de testsoftware geïnstalleerd. Tesla’s krijgen namelijk updates over the air binnen en die worden automatisch geïnstalleerd.
De term terugroepactie is voornamelijk een formaliteit. Er hoeven geen auto’s terug naar de garage of dealer, de update komt automatisch binnen. Dit is een belangrijk detail dat in veel berichtgeving over de recall ontbreekt. Bij Tesla werken dit soort terugroepacties anders dan het woord in eerste instantie doet vermoeden.
TESLA RECALLING 11,700 U.S. VEHICLES BECAUSE COMMUNICATION ERROR MAY CAUSE A FALSE FORWARD-COLLISION WARNING OR UNEXPECTED ACTIVATION OF THE OPERATING SOFTWARE — NOTICE FILED WITH NHTSA$TSLA
— *Walter Bloomberg (@DeItaone) November 2, 2021
Onnodig snel of voorbeeld?
Steeds meer autofabrikanten distribueren updates over the air, maar met zijn test met Full Self Driving zoekt Tesla het randje op. Maar weinig fabrikanten laten consumenten op de openbare weg deelnemen aan testprogramma’s. Vooralsnog is dit beperkt tot de Verenigde Staten. In Europa is nog geen publieke bètatest gestart.
De vraag die rest: is dit een voorbeeld voor andere fabrikanten, of gaat Tesla onnodig snel aan de risico’s voorbij? Topman Elon Musk is in ieder geval zeker van zijn zaak en zegt dat dit soort problemen zijn te verwachten in een testfase. “Het is onmogelijk om alle hardwareconfiguraties onder alle omstandigheden te testen met een interne kwaliteitscontrole, vandaar de publieke bètatest”, aldus Musk op Twitter.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten