Tesla waarschuwt voor tekort grondstoffen batterijen
Tesla is op dit moment een van de grootste gebruikers van accu’s voor elektrische auto’s ter wereld. En juist zij laten nu weten dat ze bang zijn dat er over niet al te lange tijd een grondstoffen tekort gaat komen om accu’s te produceren.
De overstap naar volledig elektrische auto’s gaat nog niet bepaald soepel. Levertijden van de auto’s blijven redelijk hoog, al wordt daar hard aan gewerkt door de fabrikanten. Maar zij lopen allemaal tegen een groot en groeiend probleem aan: het vinden van grondstoffen voor de accu’s die in de elektrische auto’s gelegd worden. Vooral cobalt is een groot probleem omdat dat op maar weinig locaties ter wereld gemijnd wordt. Tesla is een van de grootste afnemers van verschillende grondstoffen en waarschuwt nu voor aankomende tekorten.
Tijdens een conferentie in Washington liet Sarah Maryssael, Tesla’s wereldwijde supply manager voor batterijmetalen, weten dat de automaker zich uiterst zorgen maakt over de toekomst. De vraag naar grondstoffen blijft toenemen terwijl de productie hiervan niet evenredig meegroeit. Dit geldt voornamelijk voor metalen die gebruikt worden in li-on accucellen.
Cobalt
Over de hele industrie gezien is cobalt het grootste probleemkind. Dat wordt eigenlijk alleen in Congo opgegraven. Dat gebeurt vaak door kinderen en in erbarmelijke omstandigheden. Daarom zijn er al meerdere automakers op zoek naar alternatieven, maar die zijn lastig te vinden. Tesla heeft het geluk dat het als enige veel minder cobalt in hun batterijen gebruikt, maar de Amerikanen maken zich dan weer zorgen om nikkel.
Elon Musk heeft als missie gesteld dat Tesla eigenlijk helemaal van cobalt af moet. Daarom ligt bij hen de focus meer op nikkel. Ook heeft het bedrijf samenwerkingen opgezet met kleinere opgravers in Australië en Amerika. Voor autofabrikanten als Audi, BMW en dergelijke is dat geen optie. De accu’s die zij gebruiken bevatten teveel cobalt waardoor ze eigenlijk zijn aangewezen op de productie in Congo. BMW heeft daarvoor een eigen oplossing gevonden. Ze werken vanaf nu alleen nog met bedrijven die kunnen aantonen dat ze hun werknemers netjes behandelen en geen gebruik maken van kinderarbeid.
Prijsstrategie
Het komt niet vaak voor dat Tesla zich zorgen maakt over de aanlevering van grondstoffen. Het lijkt een van de weinige dingen die het bedrijf goed op orde heeft. Iets wat we niet kunnen zeggen over de prijsstrategie van de laatste tijd. Wellicht dat deze ontwikkeling daar ook weer een uitwerking op zal heeft.
Daarnaast is het vreemd om te zien dat Tesla zich zorgen maakt over nikkel, een metaal dat vrij makkelijk en op veel plaatsen ter wereld gewonnen wordt. Het is naast koper een van de meest gebruikte stoffen in batterijen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto