Tesla, wat wil je nou voor Autopilot? Wél radar, géén radar, nu weer wél radar
Voorheen maakte Tesla voor zijn Autopilot-systeem gebruik van radar. Maar sinds vorig jaar is het Amerikaanse merk overgestapt op camera’s alleen, want die waren het beste, zo zei Elon Musk. De onberekenbare CEO komt daar nu echter van terug.
Tesla – en dan vooral Elon Musk – belooft al jaren volledig zelfrijdende auto’s. Er stond zelfs een video op Youtube waarin te zien is dat Musk al bijna tien jaar lang voorspelt dat het nu toch echt gaat gebeuren. Maar het is nog steeds niet gebeurd, uiteraard.
Tesla Autopilot met camera’s alleen
Voor Autopilot en het Full Self-Driving Beta-systeem gebruikte Tesla voorheen camera’s, radar en ultrasone sensoren. Die laatste twee zijn echter geschrapt, omdat Musk erin gelooft dat camera’s meer dan voldoende zijn om zelfrijdende auto’s te maken.
Waarschijnlijk heeft het stoppen met radar en ultrasone sensoren ook te maken met kostenbesparingen, maar daarover heeft Tesla nooit iets gezegd. Camera’s zouden beter zijn, is het verhaal, omdat de openbare weg is ontworpen voor menselijke ogen.
Per januari worden weer radarsensoren
Niet dus, want de radarsensoren komen weer terug op de Model 3, Model Y, Model S en Model X. De website Electrek vond enkele documenten waarin Tesla de Federal Communications Commission (FCC) inlicht over de nieuwe radar.
De fabrikant meldt dat de apparaten vanaf januari 2023 zullen worden toegepast. Elon Musk is dus teruggekomen op zijn uitspraak: “Camera’s alleen zijn veiliger dan de combinatie camera en radar, niet minder veilig.”
Dodelijke ongelukken met motorrijders
In de afgelopen maanden zijn er meerdere dodelijke ongelukken geweest met Tesla’s op Autopilot en motorrijders. De oorzaak wordt onderzocht, maar het lijkt erop dat de Tesla-camera’s de motoren hebben aangezien voor in de verte rijdende auto’s.
Uitgescholden en geblokkeerd: Tesla-rijders worden massaal gepest
Het Amerikaanse ministerie van Justitie is vorig jaar een strafrechtelijk onderzoek gestart. Dat draait om de vraag of Tesla (deels) verantwoordelijk en aansprakelijk kan worden gesteld voor tientallen dodelijke ongelukken waarbij Autopilot een rol speelde.
Autopilot en Full Self-Driving niet autonoom
Autopilot is een verzameling semi-autonome systemen en is vergelijkbaar met wat andere fabrikanten inmiddels ook aanbieden. Het is niet zelfrijdend, maar functioneert op het autonome niveau 2, wat inhoudt dat het niet overal werkt en altijd toezicht nodig heeft.
Full Self-Driving Beta is ook niet volledig autonoom, ook al suggereert de naam van wel. Het systeem is op proef uitgerold in de VS en wordt constant verbeterd. Dat het niet optimaal werkt, is te zien in tientallen Youtube-video’s van bijna-ongelukken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Waarom Hollywood niks meer met Tesla te maken wil hebben
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Te koop: Tesla Cybertruck-wrak dat overbleef na zware crash