Testrijders Audi e-tron nog druk in de weer
De orderboeken voor Audi’s eerste volledig in serie gebouwde elektro-auto zijn al geopend en uit de fabriek in het Belgische Vorst rollen al de eerste pre-productiemodellen. Toch zijn de testrijders van Audi nog druk bezig met hun werkzaamheden. Autovisie-lezer Rogier Holstein spotte de ingenieurs van Audi met hun gecamoufleerde E-tron.
Holstein kwam de testrijders in het Oostenrijkse Villach tegen. De heren maakten gebruik van een laadpaal bij de plaatselijke McDonalds, zo geeft Holstein aan. Hij aarzelde niet en legde de elektrische SUV op de gevoelige plaat vast. Nadat Holstein zelf was gespot, trokken de testrijders een pyjama over de auto. Blijkbaar voelden de heren zich erg ongemakkelijk, want in de haast om weg te komen, vergaten ze de klep van de laadopening te sluiten.
Concept cars
De nieuwe E-tron moet nog officieel worden voorgesteld, maar het ontwerp is geen grote verrassing. De autobouwer heeft al verschillende concept cars op diverse autoshows voorgesteld en al die modellen lijken op het definitieve design. Tegen het einde van het jaar arriveren de eerste exemplaren bij de Audi-dealers. De levering aan klanten gaat pas volgend jaar van start. Voor de Nederlandse importeur is dat te laat om klanten nog van het lagere bijtellingsbedrag te laten profiteren. Per 1 januari verandert het bijtellingspercentage. Dan dient over de eerste 50.000 euro een percentage van 4% te worden berekend. Over het deel boven de halve ton dient 22% aan bijtelling te worden betaald. Voor dit jaar geldt 4% over het gehele bedrag.
Handvol
De E-tron is de eerste volledig elektrische auto die op grote schaal wordt gemaakt. Het bedrijf leverde al een kleine serie van de R8 E-tron, maar daarvan zijn slechts een handvol auto’s vervaardigd. Met de SUV start de fabrikant een offensief. Een jaar na de SUV volgt de E-tron Sportback, gevolgd door andere elektromodellen. Het merk verwacht dat van Audi’s afzet in 2025 een op de vijf een elektro-auto is.
Half uur
De fabrikant geeft de E-tron een batterij mee waarmee ongeveer 400 km kan worden afgelegd. Het merk belooft dat het accupakket in slechts een half uur volledig kan worden opgeladen. Meer technische informatie geeft Audi in een later stadium vrij. Het studiemodel beschikte over drie elektromotoren, één bij de voorwielen en twee bij de achteras. Het systeemvermogen bedraagt 320 kW. Tijdens een boostfase reiken de elektromotoren zelfs tot 370 kW. Het koppel bedraagt 800 Nm. De motorprestaties versnellen de E-tron van stilstand naar 100 km/h in 4,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 210 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8