Throwback Thursday: Aston Martin V8 Vantage S
Testredacteur Peter Hilhorst blikt elke donderdag via zijn Instagram-account terug op een memorabel driftmoment. Op deze Throwback Thursday is dat de Aston Martin V8 Vantage S uit 2012.
Transaxle
Peter vertelt: “Deze foto is gemaakt tijdens een reportage met de Aston Martin V8 Vantage S tegen de Jaguar XKR-S in de omgeving van de Nürburgring. Twee Britse supercoupés met toch twee heel verschillende karakters. De Jaguar is een bloedsnelle GT, de Aston Martin veel meer sportauto. Zijn atmosferische V8 hamert 436 pk en 490 Nm. Hij hangt fel aan het gas en is ruimvoldoende krachtig om de grip te doorbreken. Driften kan met de Vantage S, heel goed zelfs, maar vraagt meer lef van zijn bestuurder dan in de Jag. De Aston Martin heeft een transaxle, waardoor er veel gewicht op de achterwielen rust en er veel grip is. Als hij die verliest, dan gebeurt dat abrupter en bij een hogere snelheid. Dat geeft dwarsgaan een extra dimensie, want je moet snel met de juiste hoeveelheid tegenstuur reageren en veel gas blijven geven om de achterbanden aan het spinnen te houden. In de Jaguar gaat driften makkelijker, in de Aston Martin geeft het meer voldoening.”
Straatracer
Een citaat uit de reportage van 2012: “De Aston Martin blijft achter in Nürburg en dat is maar goed ook. Als reisauto is deze ongeschikt, als straatracer overtuigend. Hij verbaasde met zijn precisie en verraste met zijn fijnzinnige balans. De stuurman moet kunde hebben voor maximale performance. Geef hem nauwkeurig input en je krijgt er veel voor terug. Gebruik de mooie balans, geniet van het stijve chassis, verover zijn V8 en laat de versnellingsbak schitteren hoog in het toerenbereik. Een totaal andere belevenis dan de XKR-S. De Jaguar blijft overeind door die monsterlijke motor. Supercarprestaties waren zelden zo toegankelijk. Elk gat sleurt hij dicht, elke driftmogelijkheid is te benutten. Als precisiewapen overtuigt hij minder. Daarvoor is de besturing te licht, de bak niet snel genoeg, het onderstel te soft en het gewicht te hoog. Maar zo is hij niet bedoeld. Wie met die verwachting instapt, kan beter gelijk weer uitstappen. Dan ben je nog niet toe aan deze Jaguar. Het is een ultracompentente GT, in elke vezel van zijn mooie koetswerk, elke karaktertrek komt daaruit voort. Als de Aston Martin een jachtvlieger is, is de Jaguar een Concorde. In beide auto’s beleeft u sensationele momenten. Allebei zijn ze een springplank naar glorie, naar euforie, naar rauwe snelheid. Elk op zijn eigen manier. Ze sluiten elkaar dan ook niet uit, maar vullen elkaar naadloos aan. Waar de één stopt, gaat de ander verder. Als u uitgeraasd bent in de Vantage S en klaar bent voor meer comfort, dan is het tijd voor iets anders. Dan komt u vanzelf bij Jaguar uit. Voor de sensationele XKR-S.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?