Throwback Thursday: dwars met de Lotus Evora S
Testredacteur Peter Hilhorst blikt elke donderdag via zijn Instagram-account terug op een memorabel driftmoment. Op deze Throwback Thursday is dat de Lotus Evora S uit 2010.
Middenmotor
Peter vertelt: “Deze foto is gemaakt tijdens de introductie van de Evora S op het Monteblanco-circuit in Spanje. Hij heeft een royale 350 pk en 400 Nm, maar deze Lotus rijd je meer op zijn prachtige balans dan op zijn vermogen. Vloeiend insturen, geduldig met het gaspedaal en vooral profiteren van het middenmotorconcept. Daardoor draait hij vlijmscherp een bocht in en verandert hij achteloos van richting. Hij heeft een open differentieel en remingrepen op het binnenste achterwiel om sperwerking te simuleren. Dat werkt prima en je kunt er mooi mee driften.”
“Snel het tegenstuur opbouwen en met het gaspedaal de achterbanden blijven overweldigen.”
“Hard aanremmen voor een bocht om de achterzijde licht te maken en dan fel insturen. Vervolgens in dezelfde beweging het gas erop en dan begint de achterzijde voorspelbaar om te komen. Snel het tegenstuur opbouwen en met het gaspedaal de achterbanden blijven overweldigen. Ik ben normaal geen fan van remingrepen om sperwerking te simuleren, maar op de Evora S werkt het heel natuurlijk. Je denkt hem een drift in. Het enige wat je ervan merkt, is dat na een paar driftrondjes op het circuit de achterremmen warm werden gestookt en begonnen te roken. Maar wat een meesterlijke machine.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!