Throwback Thursday: Mercedes-Benz CL 63 AMG
Testredacteur Peter Hilhorst blikt elke donderdag via zijn Instagram-account terug op een memorabel driftmoment. Op deze Throwback Thursday is dat de Mercedes-Benz CL 63 AMG uit 2011.
Gillende banden
Peter vertelt: “Ik dook met de CL 63 diep in het roemrijke verleden van het merk uit Stuttgart. Op 7 juli 1908 schoffeerde Mercedes-Benz namelijk de Franse auto-industrie door zijn eerste Grand Prix in Dieppe te winnen. Het chauvinistische hart van de Fransen bloedde hevig. Met een Mercedes-Benz CL 63 AMG scheurde ik in 2011 de wond nog eens open. Niet om de Fransen nodeloos tegen de schenen te schoppen, wel om het 125-jarige jubileum van Mercedes op te luisteren. Waarin de eerste Grand Prix-overwinning nog altijd een van de hoogtepunten is. De CL 63 bulderde door de straten en liet zijn banden gillen als eerbetoon aan winnaar Christian Lautenschlager.”
Kuuroord, butler, supercar en GT ineen
Een citaat uit de Autovisie reportage uit 2011: “Het startpunt in Neuville is geen schim meer van de ooit zo prestigieuze plaats. Het is een troosteloze uitloper van een verpauperd industrieterrein. Verlaten, mistroostig, naargeestig en deprimerend. Maar de CL63 AMG zorgt voor reuring met een wilde burnout. Hij zet zijn gedenktekening op het asfalt om zijn respect te betuigen voor Lautenschlager. Exact op de plaats waar de Mercedes-coureur 102 jaar geleden aan zijn zegerace begon in zijn Mercedes 140 hp. De CL63 AMG is lichtjaren verder en zoveel sneller dan de winnende raceauto. Het nieuwe kroonjuweel van AMG, de 5,5-liter biturbo V8 met 544 pk en 800 Nm, vervangt de atmosferische 6,2-liter V8. Ondanks zijn kleinere slagvolume is hij krachtiger en 22 procent zuiniger dan zijn voorganger, mede door een start/stopsysteem! Vanaf 2000 toeren per minuut is het maximale koppel aanwezig, maar vanaf een scheutje meer dan stationair toerental is de AMG loeisterk. Krachtig genoeg om de grip van het peperdure rubber vanuit stilstand onmiddellijk te laten roken. De achterbanden worden wederom overspoeld door het massieve koppel als je van één naar twee schakelt, van twee naar drie en zelfs van drie naar vier. Verbazen doet hij als je een paar seconden vol gas rijdt en dan op de snelheidsmeter kijkt. De CL 63 blijft altijd een heer, maar heeft wel degelijk een ruige kant. De bak moet dan in de manuele stand, het ESP in de meest nonchalante modus en het actieve onderstel in de stand sport. De besturing wordt nooit heel informatief, maar biedt acceptabele feedback en de reus van bijna 2100 kilo stuurt er nog best vlot mee in. Je kunt er onbedaarlijk hard een bocht mee door, maar dat vraagt wel enige gewenning. Het hoge gewicht heeft tijd nodig om zich te zetten en dat zorgt ervoor dat er een fractie van een seconde zit tussen actie en reactie. Heb vertrouwen en de AMG schaadt het niet. In een korte bocht flirt de CL 63 met het grensbereik door te ondersturen en door manmoedig het gas erop te houden schuift de achterzijde progressief naar buiten. Je kunt er zelfs aardig mee driften. De CL 63 is een kuuroord, een butler, een supercar en superieure GT ineen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto