5 onmisbare auto-upgrades uitgelicht: luchtinlaat (1/5)
Je hebt ze vast wel eens gezien, die gigantische paddenstoel in de auto van een tuner of thuisupgrader. Dit zogenaamde ‘pod filter’ is een luchtinlaat die de plaats van het originele luchtfilter heeft ingenomen, maar wat doet dit after-market luchtfilter nou eigenlijk? Hier geven wij tips van een expert over deze upgrade je thuis zelf zou kunnen uitvoeren.
Even terug naar de basis… Om brandstof in de motor te verbranden heb je zuurstof nodig. Wanneer je het gaspedaal van je auto intrapt, gaat er een klep open die de toevoer van lucht naar de motor regelt. Soms zitten in de lucht die je motor aanzuigt stofdeeltjes, zand of pluisjes. Als dit in je motor komt kan dit voor beschadigingen zorgen. Het luchtfilter reinigt daarom de lucht voor het je motor inkomt. “Er hebben veel knappe koppen nagedacht over het inlaattraject van je auto. Producenten hebben baat bij een zo goed doorstromend en filterend inlaatsysteem”, laat de ANWB aan ons weten weten.
“Als je het toch aan wilt passen, dan moet je dit echt doen voor de hobby. Want wanneer je niet het uiterste van je auto vraagt, is het standaard inlaattraject goed genoeg”, aldus Quintin Pet, docent autotechniek bij HAN Automotive. Wanneer je toch je inlaattraject wilt aanpassen, zijn hier vier opties voor jouw auto.
Inlegfilter
Een goedkope en makkelijke inlaatupgrade is het vervangen van je standaard papieren filter door een after-market vervangingsfilter. Deze filters zijn al snel twee à drie keer zo duur dan een papieren luchtfilter, maar hebben minder onderhoud nodig. Zo’n permanent luchtfilter hoeft eigenlijk nooit vervangen te worden. Je kunt het katoen van het luchtfilter schoonspoelen en opnieuw oliën. Vaak hoeft dit pas na zo’n 50.000 kilometers (afhankelijk van rijstijl, vervuiling in de lucht en auto).
Fabrikanten van dit soort inlegfilters claimen vaak meer vermogen en een lager brandstofverbruik. “Als zo’n filter meer lucht doorlaat, zal het ook waarschijnlijk ook meer stof en zand doorlaten. In Nederland zul je daar niet zoveel last van hebben, maar als er een stoffige, onverharde weg op je route ligt moet je goed afwegen of een ander filter wel een goede optie is”, vertelt Quintin. “Het vermogen kan door de verbetering van de ‘flow’ wel iets toenemen, maar echt een groot verschil zal er niet zijn”
Openluchtfilter
Een openluchtfilter is vaak goedkoper dan een inlegfilter. Deze ‘paddenstoel’ heeft qua onderhoud dezelfde voordelen als een inlegfilter. Naast dat-ie er mooi uitziet in je motorruimte, levert een openluchtfilter een betere luchtstroom op dan een inlegfilter. “Door het verminderen van deze restricties kan er meer vermogen gegenereerd worden, maar dit is niet vanzelfsprekend. Wanneer je motor met het nieuwe filter meer warme lucht inhaleert, kan het juist voor een daling van het vermogen zorgen”, vertelt Quintin.
Het plaatsen van een ‘paddenstoel’ heeft wel veel effect op het motorgeluid. “Wanneer je houdt van het aanzuiggeluid van je motor, dan is dit een leuke upgrade. Maar voor een dagelijkse auto zouden wij het standaard laten”, laat de ANWB weten. Voor beleving is dit dus een goede upgrade. voor een extra vermogensgarantie, kun je beter voor een andere optie gaan.
Short ram intake
Waar je een openluchtfilter op de originele inlaatpijp aansluit, ga je bij een short ram intake ook deze inlaatpijp aanpakken. Door de inlaatpijp korter te maken zouden zich minder restricties voor moeten doen in de ademhaling van je motor. Dit kan dus een paar pk opleveren. “Adem maar eens door een rietje, knip het rietje daarna door de helft en probeer het nog eens. Door zo’n short ram intake zuigt je motor makkelijker lucht aan, maar ook dit zorgt niet direct voor meer vermogen. Een motor ademt namelijk niet in één teug, maar met pulsen van de aanzuigende cilinder. Wanneer je de inlaat korter maakt, verander je de frequentie van het inlaatkanaal waardoor je in lage toerentallen zelfs minder vermogen kan hebben. Daarentegen kun je bovenin het toerenbereik wel iets meer vermogen generen”, laat de docent autotechniek weten. “Bij een short ram intake vergeten we echter vaak het belangrijkste aspect: koude lucht”, aldus Quintin.
Koude luchtinlaat
Veel inlaatupgrades zijn gebaseerd op het verbeteren van de luchtstroom. “Koude lucht is belangrijker dan het verminderen van restricties. Betere prestaties kun je – in theorie – halen door koudere lucht in je motor. Dit komt doordat koude lucht meer massa per volume heeft”, aldus de hoogleraar. Vaak worden deze koude lucht inlaten geleverd met een hitteschild om zo min mogelijk warme lucht naar binnen te zuigen. Op deze manier heb je de grootste kans op meer vermogen door een andere inlaat.
‘Meten is weten’
Er zijn leveranciers die garanderen dat hun aftermarket inlaat meer pk oplevert. In de praktijk is dit niet altijd zo, integendeel zelfs. Als je een luchtfilter plaatst dat meer warme lucht opzuigt dan je originele, dan zal je minder pk hebben dan met je originele luchtfilterhuis. En ook al doe je het helemaal goed en je maakt of koopt een inlaat die alleen koude lucht door een zo kort mogelijke buis naar binnen zuigt, dan nog levert dat niet altijd meer pk op. “Vermogenswinst hangt van veel factoren af, wil je echt meer vermogen ga dan naar een tuner die test wat het effect van de aangepaste inlaat is”, vertelt Quintin.
Waarom installeren?
Als het onzeker is of het meer vermogen oplevert waarom zou je het dan installeren? Wil je een sportiever motorgeluid en een mooi aanzicht in je motorruimte, dan is een after-market luchtinlaat een leuke aanpassing. “Kijk goed naar welk filter je koopt, goedkope filters hebben soms minder goede filtereigenschappen dan duurdere of originele”, vertelt de hoogleraar. Ook de ANWB zegt: “Je kunt aspecten verbeteren, maar dit gaat vaal wel ten koste van andere.”