Tien jaar Audi R8 V10 vraagt om een actiemodelletje
Alweer twaalf jaar geleden bracht Audi voor het eerst een sportwagen op basis van de Lamborghini Gallardo uit. Hij kreeg de naam R8 wat een verwijzing is naar de uiterst succesvolle -want meervoudig- Le Mans-racewagen met de aanduiding R8. Achterin hing een V8-motor, maar na twee jaar mocht ook Audi de V10 uit de gefacelifte Italiaanse sportwagen gebruiken. Bij dát heuglijk feit staat de Duitse autobouwer nu stil.
De huidige editie is de tweede generatie en als we de geruchten mogen geloven ook de laatste. De Duitse autobouwer is van plan om de sportcoupé door een ander concept te vervangen. Hoe dat uitpakt voor Lamborghini is dan de vraag, want de Italiaanse Audi-dochter gebruikt de technische basis voor zijn Huracan, de opvolger van de Gallardo.
Hommage
Maar voordat het doek voor de R8 valt, eerst aandacht voor de tiende verjaardag van de R8. Als hommage aan de sportwagen met zijn V10-motor (andere smaken zijn er niet meer) brengt de autobouwer de R8 V10 Decennium. Het jubileummodel beschikt over een ongewijzigde atmosferische V10-motor (620 pk), zij het wel in de sterkste vorm. Met het blok centraal de koets sprint de R8 in 3,1 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 331 km/h.
Verpakking
De verpakking van het blok is wel aangepast. Dan hebben we het over de aankleding van de aluminium carrosserie. Voor de koets (er is alleen een Coupé) is er keuze uit vijf tinten, inclusief Daytona Grey mat-effect, met in bronskleur gespoten 20 inch wielen. De voorspoiler, de dorpels, de diffuser, badges en Audi-ringen zijn met glanzend zwarte lak afgewerkt. Voor de sideskirts en de spiegelbehuizingen grijpt Audi naar koolstofvezel.
Glanzend koolstofvezel
Wie naar het motorblok kijkt, ziet een bronskleurige afwerking van het inlaatspruitstuk van de 5.2 FSI-motor. Binnenin voorziet Audi de jubileum-R8 van zwart en glanzend koolstofvezel details, terwijl voor de bekleding hoofdzakelijk alcantara met koperkleurige stiksels is gekozen. Audi bouwt slechts 222 individueel genummerde coupés.
25.000 maal
Van de eerste generatie zijn zo’n 25.000 stuks (V8 en V10, Coupé en Spyder) geproduceerd. Audi maakt hem in zijn Duitse fabriek. De Audi R8 V10 Decennium is vanaf voorjaar 2019 verkrijgbaar. De prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto