‘Tijdens de hittegolf rijden een half miljoen auto’s op winterbanden’
De temperatuur gaat de komende week flink stijgen. En toch rijden er nog een half miljoen Nederlandse auto’s nog op winterbanden rond.
Dat blijkt uit onderzoek van branchevereniging Bovag. Het voerde vorige week namelijk een controle uit bij 1658 auto’s op parkeerplaatsen in Breda, Roosendaal, Arnhem, Amsterdam en Utrecht. Terwijl het kwik in het hele land steeg tot 30 graden, bleek 5,3 procent van de auto’s (of 88 auto’s) nog op winterbanden te staan. Als dat correspondeert met het gehele Nederlandse wagenpark, zou dat betekenen dat er momenteel ruim een half miljoen auto’s op winterbanden rijdt.
Langere remweg voor winterbanden
En dat is natuurlijk niet optimaal. Bij hoge temperaturen zorgt een winterband namelijk voor een langere remweg, minder grip, meer slijtage, meer afrolgeluid en een hoger verbruik. De rolweerstand van zacht rubber – dat juist voor meer grip in koude omstandigheden zorgt – is hoger op warm wegdek, waardoor het onverstandig is om met deze hoge temperaturen op winterbanden te rijden.
Vorig jaar voerde de Bovag ook al zo’n inspectie uit, en toen was het resultaat vergelijkbaar was. Toen reed 5,7 procent van de auto’s nog op winterbanden. Wel zijn er verschillen per regio. In Amsterdam en Utrecht reed zo’n 7 procent van alle gecontroleerde auto’s op winterbanden, terwijl dat in Breda en Roosendaal 4 procent bedroeg.
Vooral kleine auto’s
De Bovag geeft verder aan dat vooral oude, kleine auto’s van winterbanden waren voorzien. Veel auto’s hebben bovendien banden van verschillende merken. Ook komt het volgens de vereniging nog vaak voor dat een auto afwijkende types banden gemonteerd heeft. Denk daarbij aan zomerbanden op de voor- en winterbanden op de achterwielen.
“Het is vooral een budgetkwestie”, laat Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, aan Autovisie weten. “En dat is best schrikbarend, want blijkbaar gaat een groot deel van de Nederlandse automobilisten op een lakse manier met dit soort zaken om. Maar ergens valt ze ook niets te benijden: voor de apk dient een band enkel een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter te hebben. Of dat een zomer-, winter- of terreinband is, maakt niet uit. En daarom doen ze eigenlijk niets verkeerd. Dus veel van dit soort mensen rijdt van apk naar apk, maar voeren niet het nodige onderhoud uit en komt waarschijnlijk ook niet vaak bij een professionele garage. Maar tegelijkertijd zijn we ook nieuwere en zelfs elektrische auto’s tegengekomen met de verkeerde banden, dus er gaat wel iets mis.”
Regels rondom winterbanden
Dat betekent niet dat de Bovag graag ziet dat de regelgeving rondom banden verandert. “Dat is een verregaande maatregel. Maar we moeten wel bewustwording creëren bij de automobilist. Dat proberen we te doen met dit soort onderzoeken en met het advies dat onze leden in hun garages geven. Bovendien hebben we het klimaatakkoord ondertekend waar de autoband ook een onderdeel van is. Die moet bijdragen aan de veiligheid en duurzaamheid van het wagenpark.”
Wil je zelf controleren of je winterbanden op je auto hebt? Je kunt zulke banden optisch herkennen aan de vele groefjes op het loopvlak van de band. Ook staat er op de zijkant van de band waarvoor deze bedoeld is. Denk aan termen als ‘Snow’, ‘Winter’, ‘Polar’ of Alpin’. Wie zoekt naar een goed alternatief, kan kiezen voor vierseizoenenbanden. Zo rijd je veilig genoeg in de winter en de zomer, zonder dat je elk halfjaar je banden moet verwisselen. Rijd je veel en in verschillende gebieden, dan is het wel verstandig om aparte zomer- en winterbanden aan te schaffen.