Met deze 5 tips koop je een goede cabrio-occasion
Autofabrikanten brengen steeds minder nieuwe cabriomodellen op de markt. In alle segmenten krimpt het aanbod met elke nieuwe rationaliserings- en bezuinigingsslag. Op de occasionmarkt is de keuze aanzienlijk groter. We geven je vijf tips om de juiste cabrio te kiezen en om dure problemen te vermijden.
Open autorijden is een onvergelijkbare belevenis. Het blijft bijzonder dat het weglaten van een simpel auto-onderdeel (het dak) zoveel invloed heeft op de rijervaring.
Met deze tips vijf koop je een goede cabrio-occasion
Cabrio’s zijn er in alle soorten, maten, leeftijden en prijsklassen. De afgelopen decennia hebben autofabrikanten alle denkbare cabrio-niches wel zo ongeveer gevuld. Betaalbare sportieve roadsters, dakloze supersportauto’s, targatops, SUV-cabriolets, klapdakmiddenklassers, stadsauto’s met softtop – je kunt het zo gek niet verzinnen of het is bedacht en verkocht.
1. Bepaal het doel van de occasion
Als potentiële cabriokoper raak je gemakkelijk overweldigd door alle keuzemogelijkheden. Een goed startpunt voor het aankoopproces is de vraag voor welk doel je een cabrio koopt. Heb je al een degelijke auto voor dagelijks gebruik en zoek je ultieme automobiele kicks voor in het weekend? Of moeten de kinderen, de hond, de vakantiebagage, de fietsen en de caravan mee?
De leukst rijdende open auto’s zijn niet te groot, niet te zwaar en hebben een aandrijflijn die rekening houdt met de dynamische talenten van het chassis. Wie meer waarde hecht aan het idee van open rijden dan aan het middel om dit doel te verwezenlijken, kan kiezen uit een riant aanbod dynamisch gemankeerde, minder populaire en daardoor zeer betaalbare occasion abrio’s.
2. Maak een checklist
De aankoop van een gebruikte cabrio is gecompliceerder dan de aankoop van een ‘gewone’ gebruikte auto. Naast de optische en technische staat, het onderhoudsverleden en het schadeverleden is het dak een extra controlepunt op de checklist. Zonder kennis en ervaring is een cabriodak lastig te beoordelen. Een elektrisch kapmechanisme kan jarenlang foutloos functioneren en plotseling dienst weigeren.
Occasions: 3 verrassend ruime cabrio’s voor minder dan 5000 euro
Andere onderdelen om op te letten zijn hydraulische dakpompen, sensoren, kabelbomen en microschakelaars. Klapdaken hebben de naam storingsgevoeliger te zijn dan softtops. Maar als je bedenkt dat nieuw kapmateriaal voor een softtop in prijs varieert van honderden tot duizenden euro’s, dan is duidelijk dat elke kapconstructie voor- en nadelen heeft.
3. Onderhoud
Het goede nieuws is dat de meeste cabriodaken met standaard onderhoud net zo lang kunnen meegaan als de rest van de occasion. Regelmatig reinigen, impregneren en het kapmateriaal op de juiste manier behandelen heeft een positieve invloed op de levensduur van een stoffen kap.
Bij een klapdak is het reinigen en smeren van scharnierpunten en het vuilvrij houden van sensoren en schakelaars levensduurverlengend. Bij alle cabriodaken is het van belang om de afdichtingsrubbers schoon en soepel te houden en de afwateringskanalen op gangbaarheid te controleren. Behalve natte stoelen, vloerbedekking en schimmelvorming kan waterlekkage roest- en elektronicaproblemen veroorzaken.
4. Verzamel veel informatie over jouw toekomstige cabrio-occasion
Het is verstandig om in de oriëntatiefase zo veel mogelijk informatie te verzamelen over modelspecifieke zwakke punten en onderdeelprijzen. Dat is lastig, want een cabrio-occasion is vaak een impulsaankoop zodra de zon schijnt. Terwijl het beter is om een cabrio te kopen als het regent of sneeuwt.
Zo komt Saab 900 Cabrio aan zijn softtop | Sjoerds Weetjes 338
Onder de brandende zomerzon lijkt zelfs een tot op de draad versleten cabriodak perfect waterdicht.
5. Doe een proefrit met de occasion om goed te testen
Vouwen, scheuren, vandalismeschade, rafelende randen, loslatende stiksels, foutmeldingen, trage elektromotoren, ondoorzichtige plastic ruiten en lekkende glazen achterruiten kan je beter vaststellen voor dan na het sluiten van de koop. En ga ook ermee rijden.
Als een kap van de occasion niet helemaal strak is gemonteerd, hoor je pas rond de 100 kilometer per uur het gefluit daarvan. Soms is een beschadigde of haperende kap met een simpele reparatie te redden, soms zijn ogenschijnlijk kleine beschadigingen of mankementen alleen met dure reparaties te herstellen. Schakel bij twijfel een specialist in – dan weet je ook financieel waar je aan toe bent.