Titelstrijd Nordschleife 2017: Renault, Honda of toch Volkswagen
Alsof het een officiële competitie is, strijden de heren autobouwers voor de snelste rondetijd voor voorwielaandrijvers op de beruchte Nordschleife. Honda en Renault doen volgend jaar een poging om de felbegeerde titel te veroveren.
De strijdwapens zijn momenteel in ontwikkeling. Honda werkt aan de volgende generatie Civic Type-R, bij Renault gaan de technici los op de nieuwe Mégane RS. In beide gevallen maakt de recordpoging voor de snelste rondetijd voor voorwielaandrijvers een belangrijk deel van de ontwikkeling uit.
Aanstichter
Renault kan gezien worden als aanstichter van deze onderlinge competitie, door verschillende malen met een Mégane RS de eigen tijd te hebben verbeterd. Als een duveltje uit een doosje dook Seat met de Léon Cupra 280 (7:58.12 min) als eerste onder het record. De inkt was nog niet opgedroogd of Renault pakte met de RS 275 Trophy (7:54.36 min) de felbegeerde titel terug. Vervolgens kwam Honda met de Civic Type-R (7:50.63 min), die op zijn beurt verslagen werd door de Golf GTI Clubsport S van Volkswagen (7:49.21).
Maatstaf
Renault geeft aan dat de strijd de afgelopen jaren zwaarder is geworden. Het merk richt zich voor de ontwikkeling van de snelste Mégane hoofdzakelijk op het chassis, dat de maatstaf in zijn klasse moet zijn. De Fransen claimen nu al dat zij met de bestaande Mégane RS onder de tijd van de Golf GTI Clubsport S kunnen duiken, maar gunnen de eer aan de opvolger. De nieuweling krijgt een sterk aangepast GT-onderstel. De vierwielbesturing neemt de RS over, zij het in aangepaste (lees aangescherpte) vorm. De motor blijft een 2.0-viercilinder met turbo. Het blok zal meer dan 300 pk sterk worden.
Voordeel
Van Honda komt in de tweede helft van 2017 de nieuwe Civic Type-R. De snelle hatchback is tegelijk met de reguliere modellen ontwikkeld, maar de Japanse techneuten hebben meer tijd nodig om de hot hatch tot de beste in zijn klasse te maken. In tegenstelling tot de Mégane RS is er van de volgende Type-R al een studiemodel getoond. De eveneens vijfdeurs hatchback krijgt een 2,0 liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 310 pk of meer. Het onderstel wordt momenteel op de Nordschleife afgesteld. Geeft dat de Japanners een voordeel? Nee, want alle autobouwers doen een deel van de ontwikkeling op de oude Nürburgring.
Klokken
Honda zal naar verwachting uiterlijk halverwege 2017 met zijn nieuwe rondetijd komen. Renault vermoedelijk eerder. De vraag is óf we de tijden zullen horen, want wat als de snelle hatchbacks niet onder de tijd van de Golf GTI Clubsport S duiken? Sowieso is de rondetijd geen officiële aangelegenheid. De autobouwers klokken namelijk zelf de rondetijd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?