Waarom TOGG niet meteen met een elektro-SUV naar Nederland komt
In januari, op de CES in Las Vegas, pakte het Turkse TOGG als techfabrikant uit met een studiemodel van een productierijpe fastback. Een elektrische SUV staat ook al in de steigers. Toch duurt het nog even voordat die auto naar ons land komt.
TOGG is een bedrijf dat je wellicht al kent. Het is een piepjong Turks automerk, dat vooralsnog geen auto heeft geleverd maar grootse plannen heeft. Twee jaar geleden liet het al eens een grote elektrische SUV zien, afgelopen CES was het de beurt aan de onthulling van een elektrische fastback. Laatstgenoemde verschijnt in 2024, de SUV moet een jaar eerder al op het toneel verschijnen.
Met onthulling van de fastback is het Turkse Togg er vroeg bij
Eerst in Turkije
Hoewel TOGG zich in Amerika liet zien, richt het bedrijf zich eerst op het thuisland Turkije. “Als we daar niet succesvol zijn, hebben we niets te zoeken in de rest van Europa”, vertelt TOGG-topman Gürcan Karakas tegen Autovisie. TOGG heeft zich naar eigen zeggen bewezen als het de productie van het eerste jaar heeft verkocht in eigen land. Dat klinkt nogal als een uitdaging, daar de laadinfrastructuur in Turkije nog in de kinderschoenen staat. De overheid heeft echter al wel flink geïnvesteerd in TOGG en neemt bij voorbaat al 30.000 auto’s af, verspreid over een periode van 15 jaar.
De missie om in eigen land te slagen lijkt dus al redelijk gelukt. Daarna komt het merk ook naar andere Europese landen, te beginnen met Noorwegen, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Dat gaat het niet doen met een traditioneel dealernetwerk en eigen servicelocaties. “Het aantal online-verkopen neemt de komende jaren enorm toe. We gaan dus niet in iets investeren dat straks helemaal niet meer nodig is, ook omdat elektrische auto’s vrijwel geen onderhoud meer vragen.” TOGG kiest ongetwijfeld voor bestaande servicepartners, om zo voor een relatief laag bedrag een dekkend netwerk te realiseren.
Toekomst TOGG
Eind 2023 start de levering van het eerste model, een elektrische SUV. Daarna komen voor hetzelfde C-segment een sedan, hatchback én MPV. Ook in het B-segment wordt TOGG actief. Het kwintet beschikt over hetzelfde platform met in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde batterijen, die ook voor sectoren buiten de autobranche zijn bedoeld. Over de specificaties is nog weinig bekend, maar reken op een maximaal vermogen van zo’n 400 pk en een WLTP-bereik dat rond de 500 kilometer ligt. In 2030 wil het al een miljoen auto’s op jaarbasis bouwen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?