Topman McLaren stapt onverwachts op
Mike Flewitt legt zijn functie als topman van McLaren Automotive neer. Hij werkt al bijna tien jaar voor de Engelse sportwagenfabrikant.
Flewitt kwam binnen als chief operating officer in juni 2012 en werd in juli 2013 de CEO van het bedrijf, nadat Anthony Sheriff, die de basis voor de straatauto’s legde, werd weggestuurd. Waarom Flewitt vertrekt, is niet bekend. Mogelijk wordt Flewitt verantwoordelijk gehouden voor de problemen rondom de marktintroductie van de Artura, die opnieuw is uitgesteld. Met de Artura, de eerste serie-auto met plug-in hybridetechniek van de Engelse sportwagenbouwer, moet McLaren juist uit een diep dal klimmen, waarin het tijdens de coronacrisis belandde. In de afgelopen jaren wist McLaren gestaag te groeien, maar door de door de overheid opgelegde lock-down in 2020 stortte de productie van het merk ineen. Projecten werd geschrapt en oplages van limited editions teruggeschoefd.
Koerswijziging
Het is makkelijk om te stellen dat onder leiding van Flewitt McLaren heel hard groeide, maar de basis ingrediënten lagen er al voor zijn komst. Van niets naar iets, is te realiseren in een nieuwe onderneming. Daarnaast stond de productiecapaciteit van tevoren al vast. Er moest echter wel invulling gegeven worden aan het modellengamma, de strategie en de uitvoering van de plannen. Dat heeft Flewitt succesvol gedaan.
Cito Motors Eindhoven tweede dealer voor McLaren in Nederland
De MP4-12C en P1 waren reeds uitgebracht toen Flewitt de verantwoording over het bedrijf nam, maar onder zijn supervisie verschenen onder andere de 720S, de 600LT en de Senna. Hij verdeelde het leveringsprogramma in drie lijnen, de Sport Series, de Super Series en de Ultimate Series, iets dat overigens onlangs werd teruggedraaid. Flewitt zette ook een koerswijziging voor de onderneming in. Hij verlegde de ontwikkelingsfocus van verbrandingsmotoren naar stekkerhybrides en volledig elektrisch aangedreven krachtbronnen.
Verdeeld over twee man
Hij was bijna 10 jaar aan de macht binnen de Automotive-divisie van McLaren. Zijn taken worden nu over twee personen verdeeld. De McLaren Group non-executive director Michael Macht neemt de verantwoordelijk over de technische kant van het bedrijf, alsmede de oprationele taken. De verkoop- en marketing-activiteiten komen onder de hoede van Paul Walsh, Executive Chairman van de McLaren Technology Group.
De 620R is exclusiever dan McLaren opgeeft
Dit is de Artura waar we langer op moeten wachten
Zo houdt McLaren Special Operations de F1 jong
Zo werkt de Formule 1 door in de straat-McLarens
Dit is een van de modellen uit de Ultimate Series
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten