Tot ziens, auf wiedersehen, adios Volkswagen Beetle
Aan alles komt een einde, zelfs aan de Volkswagen Kever. Deze week rolde na ruim 70 jaar de allerlaatste Beetle in het Mexicaanse Puebla van de band.
Jarenlang leek het erop dat je de Kever niet kon uitroeien. Volkswagen introduceerde een opvolger, maar die Golf zorgde er niet voor dat niemand meer een Kever kocht. Ruim tien jaar werden de twee in Europa naast elkaar geleverd en kijkend naar het aantal productiejaren wereldwijd verdween de Kever bijna 30 jaar na de lancering van de Golf.
New Beetle
Op dat moment was er al een virtuele opvolger voor de Kever op de markt, de New Beetle. Zelfs dat model wist de Kever niet direct van de markt te stoten en zo werden de twee ruim vijf jaar parallel aan elkaar gebouwd. Letterlijk, want de Kever en New Beetle zagen beide in het Mexicaanse Puebla het levenslicht.
Oer-Kever
De vorm en naam van de oer-Kever leefde voort in de New Beetle en latere Beetle, maar het succes en de sympathie van Volkswagens stamvader heeft de nazaat nooit weten te realiseren. Lang werd er getwijfeld over het voortbestaan van de New Beetle. Volkswagen had spijt dat het niet meer aandacht aan de hatchback had geschonken. De autobouwer gunde de productlijn een tweede kans door in 2012 de Beetle (zonder New in de naam) te introduceren. Wederom verzuimde Volkswagen om de Beetle te vertroetelen. Hij bleef in productie, maar de auto hing er maar een beetje bij. De Nederlandse importeur nam al eerder afscheid van de Beetle. De rest van Europa volgde afgelopen jaar. Eerst verdween de hatchback, daarna de Cabriolet. Nu valt wereldwijd het doek voor de Beetle. De autobouwer kondigde het afscheid in september al aan door de Final Edition te presenteren. Het allerlaatste exemplaar, dat vandaag het levenslicht ziet, komt in het Volkswagen-museum bij de fabriek in Puebla te staan.