Toyota Aygo X is geen grote Aygo, maar een mini-Yaris
En dit is de derde generatie Aygo. Kwamen de eerste twee edities er uit een samenwerking met Peugeot en Citroën, de nieuwste editie is een geheel Japanse ontwikkeling. Nu ja, Japans. Toyota heeft de ontwikkeling overgelaten aan zijn Europese divisie. Het resultaat is een compleet nieuw concept voor Toyota’s kleinste model.
Nu heeft Toyota in Japan nog kleinere types, maar voor Europa is de Aygo X de benjamin van de Toyota-familie. Hij is niet alleen geheel in Europa ontwikkeld, ook de productie heeft hier plaats. De Japanners leveren de auto zelfs alleen in de oude wereld. Even heeft Toyota getwijfeld of het merk in de klasse van de stadsrakkers actief moest blijven, maar anders dan samenwerkingspartner PSA -nu opgenomen in de Stellantis-groep- blijft Toyota het A-segment trouw. Geheel op eigen kracht werd er dit maal een nieuw model ontwikkeld. Van een logische samenwerking met Suzuki, waarin het grootste merk ter wereld een aandeel heeft, is echter geen sprake, waarmee de vraag in de video inmiddels is beantwoord. Lees onder de foto verder
Groeit richting Yaris
Toyota borduurt met de Aygo X niet voort op de technische basis van de huidige Aygo. Gekozen is voor het platform van de grotere Yaris. Daardoor groeit de ‘X’ ook fors ten opzichte van de vorige editie. In de lengte komt er liefst 23,5 cm bij, in de breedte en hoogte nog altijd 12,5 en 5,0 cm. De wielbasis nam met 9 cm toe. Daardoor is de 3,70 meter lange Aygo X nog steeds niet van Yaris-niveau, maar wel een van de grootste telgen in het A-segment. Kijkend naar de auto zie je de overeenkomst met de Yaris totaal niet. De Aygo X heeft een eigen gezicht, ook in vergelijking met de vorige Aygo. Toen er binnen het Toyota-management groen licht voor de derde generatie volgde, werd direct bepaald dat er voor een crossover moest worden gekozen. En zo geschiedde. De auto is niet alleen hoger, hij biedt ook een 5,5 cm hogere zitpositie. Het verklaart tevens de X in de naamgeving. Het karakter staat voor cross. Lees onder de foto verder
Crossover
Kunststoffen wielkastverbreders, dakrails, optioneel aluminium bodembescherming versterken het crossover-karakter. Om de auto nog stoerder te maken, kan er optioneel voor kunststoffen panelen op de portieren worden gekozen, terwijl op de prijslijst ook een bi-tone kleurstelling staat. Het dak en de C-stijl kleuren dan zwart. Sowieso staat de Aygo X op grote wielen. Op het basisniveau is het schoeisel 17 inch groot, optioneel is zelfs 18 inch leverbaar. Ter vergelijking, voor de huidige Aygo waren alleen 14 en 15 inch wielen beschikbaar. Overigens zorgen de grotere wielen niet voor een hoger gewicht. De compacte achtersectie van het platform is voor de Aygo X herzien ten opzichte van de Yaris. Zo zitten de wielen op de Aygo X met vier bouten vast tegen vijf op de Yaris. Lees onder de foto’s verder
Mini-Yaris in plaats van grote Aygo
Van de Yaris neemt de Aygo X het gros van de comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen over, verpakt als Toyota Safety Sense. Zaken als botswaarschuwing Pre-Collision System (PCS, voetgangerdetectie Pedestrian Detection, adaptieve cruise control, fietsersdetectie (alleen overdag), automatisch grootlicht, verkeersbordenherkenning, Lane Trace Assist en Emergency Steering Assist (uitwijkondersteuning) zijn standaard. Op de optielijst staat een canvas dak. Voor 995 euro vervangt Toyota het pagodedak door een elektrisch opvouwbare cabriodak. Door de grotere maatvoering van de carrosserie is ook het open dak groter. Het verschil bedraagt 40 mm in de breedte. De fabrikant geeft aan dat met gesloten dak het brandstofverbruik op hetzelfde niveau ligt als dat van de Aygo X met speciaal gevormd pagodedak. Lees onder de foto’s verder
Bekende motor, nieuwe automaat
Voor de aandrijving zorgt een bekende driepitter. Uit de vorige editie neemt de Aygo X de 1,0 liter benzinemotor over. Standaard is de krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, maar tegen meerprijs wisselt de fabrikant de transmissie voor een automaat. De zelfschakelende versnellingsbak is dit maal een CVT. De zwaardere en grotere gerobotiseerde handbak keert niet terug. Lees onder de foto’s verder
Toyota bouwt de Aygo X in zijn Tsjechische fabriek. De productie vangt begin volgend jaar aan. De eerste exemplaren verschijnen in het tweede kwartaal van 2022 bij de Nederlandse dealer.
Wil je meer weten over de Aygo X en meer zaken horen die Toyota niet via de folder of persmap communiceert, kijk dan ook de video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar