Toyota bevestigt de geruchten met foto van de nieuwe elektro-SUV
Volgende week trekt Toyota het doek van haar eerste volledig elektrische model. Het stuurt nu, precies een week voor dat evenement, een teaserplaat van de elektro-SUV naar buiten. Daarmee lijkt het eerdere geruchten te bevestigen.
Toyota is al decennia lang pionier op het gebied van hybridetechniek, maar heeft – in tegenstelling tot vrijwel elke andere autobouwer – nog geen volledig elektrisch model in haar Europese aanbod. Daar komt binnenkort verandering in, want volgende week laat de Japanse fabrikant haar eerste elektromodel zien.
Subaru
Die auto komt voort uit een samenwerking met Subaru. Samen hebben ze gewerkt aan het e-TNGA-platform, waarop ze beide een elektrisch model gaan bouwen. Subaru plakt waarschijnlijk de naam Evoltis op die auto. Qua formaat moet je denken aan dat van een Forester. Toyota komt met een vergelijkbaar model en spreekt dan ook over een maatvoering die overeenkomt met de RAV4.
Vorig jaar meldde Autovisie al dat Toyota waarschijnlijk gaat voor de type-aanduiding BZ dat staat voor Beyond Zero, gevolgd door een cijfer dat de positie van de auto binnen het elektrische gamma aanduidt. Vorige week deponeerde de Japanse autobouwer de aanduiding BZ, al bevestigt het merk de naamgeving nog niet. De fabrikant legde tevens de namen BZ1, BZ1X, BZ2, BZ2X, BZ3, BZ3X, BZ4, BZ4X, BZ5 en BZ5X vast. De teaserafbeelding gaat vergezeld met de tekst: ‘een spannende reis op het gebied van elektrificatie: Beyond Zero’.
Toyota BZ3X
Volgens verschillende bronnen wordt de BZ3X het eerste model, waarbij de X duidt op een crossover-carrosserie. Het is het eerste model van een reeks van zes elektrische auto’s. Vier van die modellen zullen een crossover/SUV zijn. Later verschijnt ook een kleiner elektromodel, dat samen met Suzuki en Daihatsu wordt ontwikkeld. Daarnaast is er een gerucht dat Tesla en Toyota samen een goedkope EV gaan bouwen, maar dat bevestigen noch ontkennen beide fabrikanten vooralsnog.
‘Toyota en Tesla werken samen aan goedkope elektrische auto’
Allemaal staan ze op het nieuwe e-TNGA-platform, dat (net als het TNGA-platform dat we al kennen) zeer modulair is. De breedte, lengte, hoogte en wielbasis van het model dat er op wordt gebouwd, zijn gemakkelijk aan te passen. Toyota laat weten dat het platform geschikt is voor voor-, achter- en vierwielaandrijving. Ook is het platform niet alleen bedoeld voor auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn, maar vormt het ook de basis voor aankomende (stekker)hybrides. In de bodem passen volgens het eerder genoemde medium batterijen met een capaciteit tussen de 50 en 100 kWh, goed voor een bereik dat tussen de 300 en 600 kilometer ligt. Het vermogen van elektromotoren varieert van 80 tot 150 kW, waardoor een sterkste variant met twee motoren dus goed is voor zo’n 300 kW.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW op het juiste pad? Zo gaat nieuwe iX3 eruitzien
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
Deze betaalbare occasions zijn zeer capabele offroaders
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?