Zo ver komt de Toyota bZ4X (in theorie)
Toyota plakt een belangrijk cijfer aan diens eerste elektrische auto, de bZ4X. Het geeft vandaag namelijk de officiële actieradius van het model vrij.
En die valt hoger uit dan vooraf gecommuniceerd. Tijdens onze eerste testrit met de Toyota bZ4X liet de fabrikant weten dat de SUV zo’n 450 kilometer op een lading stroom zou kunnen rijden. Allemaal met dank aan de 71,4 kWh-batterij die tussen de wielen van de auto ligt.
Verbruik en actieradius Toyota bZ4X
Inmiddels is de auto volledig gehomologeerd en heeft-ie dus ook de WLTP-test doorstaan. Daaruit blijkt dat de auto een verbruik van 14,3 kWh per 100 kilometer heeft. Dat resulteert dan in een actieradius van maximaal 516 kilometer. Het gaat in dit geval om de voorwielaangedreven Toyota bZ4X, met dus een enkele elektromotor op de vooras. De vierwielaangedreven versie heeft een verbruik van 15,8 kWh per 100 kilometer. Dat correspondeert dan met een actieradius van 470 kilometer.
Wie meer actieradius wil, kan de optionele zonnepanelen in het dak bestellen. Wat je daar in ons niet altijd zonnige Nederland aan hebt, is echter maar de vraag. Toyota zegt echter dat de zonnecellen per jaar goed zijn voor zo’n 1800 elektrische kilometers, al moet je dan wél in een zonnig gebied leven.
Let wel: het gaat hier dus om theoretische WLTP-cijfers. En die wijken nogal eens af van de actieradius in praktijk. Ga dus uit van een praktijkbereik van zo’n 400 kilometer. Wil je laden, dan kan dat met een maximaal vermogen van 150 kW. Geen baanbrekende cijfers, maar volgens Toyota houdt de bZ4X dat vermogen lang vol voor een goede laadcurve.
Prijzen
Toyota maakt zich op voor de marktintroductie van de nieuwe bZ4X. Prijzen maakt de Nederlandse importeur volgende maand bekend, waarna het model ook direct te bestellen is. Naar verwachting staan de eerste auto’s in het eerste kwartaal van 2023 bij de Nederlandse dealers.
Subaru komt in dezelfde periode met de Solterra, de auto die de technische evenknie van deze Toyota bZ4X is. Over het bereik van die auto zijn nog geen officiële cijfers gedeeld. Wel weten we al dat de Subaru, geheel volgens traditie, niet als voorwielaandrijver komt. De Solterra verschijnt in eerste instantie enkel als vierwielaandrijver. Reken voor die auto dus ook op een actieradius dat rond de 470 kilometer ligt volgens WLTP.
Lees ook:
Ook interessant
-
Toyota brengt legendarisch model terug
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Wees er snel bij: EV-subsidie stopt dit jaar en de pot is bijna leeg
-
Plug-in Toyota RAV4 veel goedkoper, dit kost de SUV in Nederland
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen
-
Duurtest Volvo EX30: zo ervaren niet-autoliefhebbers de EV
-
Deze Toyota belt jou als je een vergeetachtige ouder bent
-
Camper te saai? Rinze kampeert met zijn Toyota FJ Cruiser
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe goed is de EV op lange afstanden?
-
EV-verkoop keldert in Europa nog harder dan vraag naar diesels
-
Nederlandse prijs Dongfeng Box bekend: veel EV, zéér weinig geld
-
Gebruikte EV kopen? Dit kosten alle Tesla-modellen als occasion