Zo ver komt de Toyota bZ4X (in theorie)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2Ftmc-bz4x-exterior-2-scaled-1.jpg)
Toyota plakt een belangrijk cijfer aan diens eerste elektrische auto, de bZ4X. Het geeft vandaag namelijk de officiële actieradius van het model vrij.
En die valt hoger uit dan vooraf gecommuniceerd. Tijdens onze eerste testrit met de Toyota bZ4X liet de fabrikant weten dat de SUV zo’n 450 kilometer op een lading stroom zou kunnen rijden. Allemaal met dank aan de 71,4 kWh-batterij die tussen de wielen van de auto ligt.
Verbruik en actieradius Toyota bZ4X
Inmiddels is de auto volledig gehomologeerd en heeft-ie dus ook de WLTP-test doorstaan. Daaruit blijkt dat de auto een verbruik van 14,3 kWh per 100 kilometer heeft. Dat resulteert dan in een actieradius van maximaal 516 kilometer. Het gaat in dit geval om de voorwielaangedreven Toyota bZ4X, met dus een enkele elektromotor op de vooras. De vierwielaangedreven versie heeft een verbruik van 15,8 kWh per 100 kilometer. Dat correspondeert dan met een actieradius van 470 kilometer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2Ftoy-bz4x-2021-prelaunch-hub-brand-img-kv-interior-front-2-scaled-1.jpg)
Wie meer actieradius wil, kan de optionele zonnepanelen in het dak bestellen. Wat je daar in ons niet altijd zonnige Nederland aan hebt, is echter maar de vraag. Toyota zegt echter dat de zonnecellen per jaar goed zijn voor zo’n 1800 elektrische kilometers, al moet je dan wél in een zonnig gebied leven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2Ftoy-bz4x-2021-prelaunch-hub-brand-img-kv-profile-dynamic-2-scaled-1.jpg)
Let wel: het gaat hier dus om theoretische WLTP-cijfers. En die wijken nogal eens af van de actieradius in praktijk. Ga dus uit van een praktijkbereik van zo’n 400 kilometer. Wil je laden, dan kan dat met een maximaal vermogen van 150 kW. Geen baanbrekende cijfers, maar volgens Toyota houdt de bZ4X dat vermogen lang vol voor een goede laadcurve.
Prijzen
Toyota maakt zich op voor de marktintroductie van de nieuwe bZ4X. Prijzen maakt de Nederlandse importeur volgende maand bekend, waarna het model ook direct te bestellen is. Naar verwachting staan de eerste auto’s in het eerste kwartaal van 2023 bij de Nederlandse dealers.
Subaru komt in dezelfde periode met de Solterra, de auto die de technische evenknie van deze Toyota bZ4X is. Over het bereik van die auto zijn nog geen officiële cijfers gedeeld. Wel weten we al dat de Subaru, geheel volgens traditie, niet als voorwielaandrijver komt. De Solterra verschijnt in eerste instantie enkel als vierwielaandrijver. Reken voor die auto dus ook op een actieradius dat rond de 470 kilometer ligt volgens WLTP.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSubaru-Solterra-2022-Foto-0-4-1600x1066-1.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waardevaste oerdegelijke Japanse occasion is nu toch betaalbaar
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
EV niet in trek? ‘Duurdere brandstof maakt ze vanzelf gewild’
-
Model Y-concurrent drijft spot met Tesla in Nederlandse reclame
-
Toyota wil Amsterdam-Zuid uit de Biro halen met deze FT-Me
-
Toyota C-HR ineens elektrisch: dit is de nieuwe +
-
Toyota bZ4X: grotere accu, betere laadprestaties en meer vermogen
-
Mercedes G 580 EQ vs. MHero 1: welke EV is de beste 4×4?
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Covermodel: Toyota Corona – pretentieloze proto-Japanner
-
Deze grote premium-SUV’s met V8 zijn als occasion best betaalbaar