Een sportieve GR-versie van de elektrische Toyota bZ4x, komt-ie dan echt?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F20220114_02_05.jpg)
De aankomende Toyota bZ4X is een elektrische SUV. De EV link je niet direct met de spannende GR-divisie van het merk. Toch werken de specialisten van Gazoo Racing achter de schermen wel degelijk aan een gepeperde versie.
Helemaal nieuw is dat idee trouwens niet. Toyota liet eerder dit jaar namelijk al een GR-variant van de bZ4X zien op de autoshow in Tokyo. Echter, de Japanners lieten toen weten dat het slechts een studiemodel was. Die auto had bredere banden dan het origineel, sportwielen en matzwarte carrosseriepanelen. Aan productie dacht men niet. Tot nu, want tegenover Move Electric laat de fabrikant weten bezig te zijn met een variant die ook daadwerkelijk in de showroom verschijnt.
GR-familie
Daisuke Ido is bij Toyota hoofdverantwoordelijk voor de bZ4X. Hij laat weten dat zijn team “met de mannen van de GR-divisie praat, maar dat er nog niets concreets is.” Het is volgens hem niet zo moeilijk om een veel krachtigere en snellere versie van de elektro-SUV te bouwen. De uitdaging zit ‘m in het feit dat de auto moet aanvoelen als een product uit de GR-familie. Als je weet dat daar auto’s als de Supra, Yaris en Corolla in zitten, kan de grote en zware bZ4X het wel eens lastig gaan krijgen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F20220114_02_05.jpg)
Eerst is het voor Toyota zaak om de reguliere bZ4X uit te rollen. Daar is het inmiddels mee begonnen. In Nederland nog even wachten op de varianten met driefasenlader. De eerste elektrische Toyota verschijnt in ieder geval in meerdere versies. Er is een variant met voorwielaandrijving, maar ook eentje met vierwielaandrijving.
Bereik Toyota bZ4X
Beide hebben een batterij met een capaciteit van 71,4 kWh. Omdat de twee auto’s een ander verbruik hebben, verschilt het rijbereik. De voorwielaangedreven variant komt maximaal 516 kilometer ver volgens WLTP. De variant met vierwielaandrijving heeft een officieel bereik van 470 kilometer. Een mogelijke GR-variant, waarschijnlijk ook met twee of zelfs drie elektromotoren, heeft door een hoger verbruik een kleiner rijbereik. Prijzen beginnen bij iets meer dan 48 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had