Toyota deelt elektroplatform e-TNGA met vier anderen
Toyota’s fonkelnieuwe platform e-TNGA, dat specifiek voor elektrische auto’s is ontwikkeld, zal gedeeld worden met minimaal vier andere merken. Dat zei Matt Harrison, CEO van Toyota Motor Europe, in gesprek met Autovisie.
De bodemsectie e-TNGA is door Toyota in samenwerking met Subaru ontwikkeld, maar meer Japanse merken gaan gebruik maken van het platform. Toyota en Subaru bijten de spits af met een medium SUV, die door Toyota bZ4X is gedoopt en bij Subaru Solterra heet. Daar blijft het niet bij. Toyota’s luxemerk Lexus gaat dezelfde architectuur voor zijn LZ gebruiken.
Samenwerkingen
Daarnaast haken ook Suzuki en Daihatsu aan. Deze twee Japanse merken met een sterke band met Toyota zullen echter geen SUV voor het D-segment uitbrengen. In samenwerking met het grootste automerk ter wereld verschijnen onder Daihatsu- en Suzuki-vlag compacte modellen op het e-TNGA-platform. Volgens Harrison vallen die types in het zogeheten B-segment. De aandeelhouder zelf brengt in die klasse eveneens een model uit. Daarvoor heeft Toyota reeds de aanduidingen bZ1 en bZ1X gedeponeerd.
Tientallen modellen
Met vijf merken die gebruik gaan maken van het e-TNGA platform komen er sowieso tientallen elektromodellen uit. Alleen al van Toyota verschijnen zeven types in een tijdsbestek van vier jaar. Dat is er al één meer dan de Japanners eerder aankondigden. De fabrikant geeft zelfs al aan dat het er minimaal zeven op basis van e-TNGA zijn. Of al die versies ook in Europa op de markt komen, is nog de vraag. De autobouwer kiest voor modellen voor de hele wereld, alsmede voor bZ-versies die voor specifieke markten zijn bedoeld.
Opnieuw de elektrische Toyota bZ4x, nu de definitieve versie!
Ook Subaru presenteert diens eerste en volledig elektrische SUV
Offroadwaardig
Aan de architectuur e-TNGA werkte Toyota enkele jaren, maar per segment doet het concern dat niet alleen. Het maakt optimaal gebruik van de expertise van zijn partners. Zo heeft Subaru een belangrijke bijdrage geleverd om de bodemsectie voor de medium SUV, die als Toyota bZ4X en als Subaru Solterra verschijnt, offroadwaardig te maken. Subaru leverde zijn kennis als AWD-specialist. Naar verluidt moeten de bZ4X en Solterra op onverhard terrein goed uit de voeten te kunnen komen. Hij zou zelfs een doorwaaddiepte van 50 cm aankunnen. Voor de compacte modellen zullen Suzuki en Daihatsu hun know-how inbrengen.
Vanaf 2022 in productie
Het platform debuteert onder de Toyota bZ4X, die in het voorjaar van 2022 in productie gaat. Kort daarna start de bouw van de Subaru Solterra. De Lexus LZ volgt in de zomer van 2022. De andere merken voegen zich daar later aan toe, zij het met een ander model voor een lager segment.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8