Toyota deelt elektroplatform e-TNGA met vier anderen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FSubaru-solterra.jpg)
Toyota’s fonkelnieuwe platform e-TNGA, dat specifiek voor elektrische auto’s is ontwikkeld, zal gedeeld worden met minimaal vier andere merken. Dat zei Matt Harrison, CEO van Toyota Motor Europe, in gesprek met Autovisie.
De bodemsectie e-TNGA is door Toyota in samenwerking met Subaru ontwikkeld, maar meer Japanse merken gaan gebruik maken van het platform. Toyota en Subaru bijten de spits af met een medium SUV, die door Toyota bZ4X is gedoopt en bij Subaru Solterra heet. Daar blijft het niet bij. Toyota’s luxemerk Lexus gaat dezelfde architectuur voor zijn LZ gebruiken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FToyota-Bz4X-volledig-nieuwe-batterij-elektrische-SUV-1.jpg)
Samenwerkingen
Daarnaast haken ook Suzuki en Daihatsu aan. Deze twee Japanse merken met een sterke band met Toyota zullen echter geen SUV voor het D-segment uitbrengen. In samenwerking met het grootste automerk ter wereld verschijnen onder Daihatsu- en Suzuki-vlag compacte modellen op het e-TNGA-platform. Volgens Harrison vallen die types in het zogeheten B-segment. De aandeelhouder zelf brengt in die klasse eveneens een model uit. Daarvoor heeft Toyota reeds de aanduidingen bZ1 en bZ1X gedeponeerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSubaru-Solterra-2022-Foto-0-4-1600x1066-1.jpg)
Tientallen modellen
Met vijf merken die gebruik gaan maken van het e-TNGA platform komen er sowieso tientallen elektromodellen uit. Alleen al van Toyota verschijnen zeven types in een tijdsbestek van vier jaar. Dat is er al één meer dan de Japanners eerder aankondigden. De fabrikant geeft zelfs al aan dat het er minimaal zeven op basis van e-TNGA zijn. Of al die versies ook in Europa op de markt komen, is nog de vraag. De autobouwer kiest voor modellen voor de hele wereld, alsmede voor bZ-versies die voor specifieke markten zijn bedoeld.
Opnieuw de elektrische Toyota bZ4x, nu de definitieve versie!
Ook Subaru presenteert diens eerste en volledig elektrische SUV
Offroadwaardig
Aan de architectuur e-TNGA werkte Toyota enkele jaren, maar per segment doet het concern dat niet alleen. Het maakt optimaal gebruik van de expertise van zijn partners. Zo heeft Subaru een belangrijke bijdrage geleverd om de bodemsectie voor de medium SUV, die als Toyota bZ4X en als Subaru Solterra verschijnt, offroadwaardig te maken. Subaru leverde zijn kennis als AWD-specialist. Naar verluidt moeten de bZ4X en Solterra op onverhard terrein goed uit de voeten te kunnen komen. Hij zou zelfs een doorwaaddiepte van 50 cm aankunnen. Voor de compacte modellen zullen Suzuki en Daihatsu hun know-how inbrengen.
Vanaf 2022 in productie
Het platform debuteert onder de Toyota bZ4X, die in het voorjaar van 2022 in productie gaat. Kort daarna start de bouw van de Subaru Solterra. De Lexus LZ volgt in de zomer van 2022. De andere merken voegen zich daar later aan toe, zij het met een ander model voor een lager segment.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had