Toyota en Yamaha ontwikkelen ‘CO2-neutrale’ V8
Yamaha heeft in opdracht van Toyota een krachtbron ontwikkeld die de toekomst van de verbrandingsmotor veilig moet stellen. Het gaat om een dikke V8 die geen benzine, maar waterstof als brandstof gebruikt.
Lexus RC F Sports Coupé
Vorig jaar kondigden Yamaha, Toyota, Mazda, Subaru en Kawasaki aan om met elkaar de weg naar ‘CO2-neutraal’ in te slaan. Samen gaan ze op zoek naar alternatieven voor de conventionele verbrandingsmotors die we allemaal kennen. Uit deze samenwerking is deze moddervette V8 voortgekomen.
Goed, die V8 bestond eigenlijk al. Het gaat namelijk om de 5,0-liter V8 die in de neus van de Lexus RC F ligt. In die sportcoupé levert de achtcilinder in z’n sterkste vorm 472 pk. Om ‘m op waterstof te laten lopen, onderging de krachtbron wel een pittige metamorfose. Zo zijn onder andere de injectoren en het inlaatspruitstuk aangepast. Ook kreeg de achtpitter nieuwe cilinderkoppen. Met als resultaat dat-ie nu 450 pk levert, bij 6500 toeren per minuut. Het koppel is wél met 10 Nm gestegen ten opzichte van de standaard motor uit de RC F (nu 540 Nm).
Voor de liefhebber
Naast de prestaties wordt er bij Yamaha, dat al jaren bezig is met deze krachtbron, ook hard gewerkt aan de beleving van de motor. Lid van het ontwikkelingsteam voor waterstofmotoren bij Yamaha, Takeshi Yamada, legt uit dat er ook veel aandacht besteed wordt aan de ‘gevoelsmatige’ prestaties. Het splinternieuwe inlaatspruitstuk zorgt bijvoorbeeld voor een nieuw, eufonisch uitlaatgeluid. “Dit is een uitdaging waar we als ingenieurs onze tanden in kunnen zetten en ik wil niet alleen prestaties nastreven, maar ook de nieuwe allure aantonen van de verbrandingsmotor die de wereld nog niet heeft gezien”, aldus Yamada. Goed nieuws voor iedere fijnproever die eindeloos kan genieten van de symfonie die een V8 kan componeren.
Toyota en waterstof
Momenteel zien we echter nog vooral een ander type waterstofauto, dat gebruikmaakt van een brandstofcel. Kort door de bocht reageert in dergelijke auto’s waterstof met zuurstof in de brandstofcel en produceert daardoor elektriciteit. Auto’s die gebruikmaken van deze brandstofcellen zijn in essentie dus EV’s.
Toyota heeft zo’n dergelijk model in het gamma, namelijk de Mirai. Deze is als een van de weinige auto’s op de markt van een brandstofcel voorzien. Hyundai levert de Nexo, en ook BMW is in een ver gevorderd stadium met een waterstofvariant van de X5. Dat Toyota waterstof als een realistische optie beschouwt om de autobranche CO2-neutraal te maken, was dus al een tijdje duidelijk. Belangrijk om te melden is wel dat waterstof op dit moment nog nauwelijks ‘groen’ wordt geproduceerd, en dus nog verre van CO2-neutraal is.
De opdracht van Toyota aan Yamaha is niet de eerste keer dat de fabrikant een poging doet tot een op waterstof gebaseerde verbrandingsmotor. Het is echter nog maar de vraag of dergelijke techniek snel tot een grotere productie leidt. Momenteel heeft Toyota in de Japanse ‘Super Taikyu’-raceserie een Corolla uitgerold die door waterstof als brandstof gebruikt. Maar je raadt het al. Die is voorlopig niet voor consumenten beschikbaar.
Naast de sportieve Corolla bestaat ook de Toyota Yaris Hydrogen. In dit probeersel van Toyota ligt een gemodificeerde versie van de 241 pk-sterke 1,6-liter driecilinder die in de originele GR Yaris ligt. De Hydrogen maakt daarnaast gebruik van dezelfde aandrijflijn als die te vinden is in de eerder genoemde Corolla die op waterstof rijdt. Deze ‘hot hatch’ is dus ook in staat om waterstof te verbanden, net als de hierboven genoemde V8 van Yamaha.
Nog meer innovatie
Ook Renault laat binnenkort een model zien dat op waterstof kan rijden. Het is echter nog niet helemaal duidelijk of het een model wordt op basis van brandstofcellen of één met een verbrandingsmotor. Wat wel evident is, is dat we de komende jaren nog meer innovatie kunnen verwachten op het gebied van waterstof.
Steeds meer autofabrikanten zoeken naar CO2-neutrale alternatieven op de elektrische auto. Met name sportwagenfabrikanten willen de verbrandingsmotor logischerwijs in leven houden. Porsche en McLaren investeren momenteel bijvoorbeeld veel geld in synthetische brandstoffen, die het CO2-verbruik van de auto’s in de toekomst moet gaan verlagen. Hoe dit precies zit, lees je in het artikel hieronder.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce