Toyota GR Yaris: productie sterkste Yaris ooit van start
De bouw van de wildste Toyota in jaren is begonnen. Ten minste, als je het hebt over de GR Yaris mét 261 pk sterke driepitter in het vooronder. Voor de Japanse markt rolt van exact dezelfde lijn in precies hetzelfde jasje ook een GR Yaris met 120 pk sterke driecilinder motor.
In de Toyota-fabriek Motomachi in Toyota City (Japan) maakt Toyota sinds eind augustus de GR Yaris. Het is de meest potente Yaris-versie ooit en een van de meest indrukwekkende sportmodellen voor de openbare weg in de afgelopen jaren. De GR Yaris is Toyota’s homologatiemodel voor deelname aan het WRC-rallykampioenschap. Voor de GR Yaris gingen alle registers openen. In Japan heeft men flinke verkoopdoelen: daar willen ze gemiddeld 2500 auto’s per maand verkopen.
Bodemsectie is een sandwich
Van de Yaris bestaat in zijn huidige vorm geen driedeursvariant. Voor de GR Yaris (met GR voor Gazoo Racing, Toyota’s race-afdeling) heeft de autobouwer het koetswerk speciaal ontwikkeld. En om de link met de rally-auto te leggen zijn de wielkasten uitgebouwd, de plaatwerkdelen van koolstofvezel polymeer en aluminium vervaardigd. Zelfs de bodemsectie is niet origineel van de Yaris meer. De Japanse techneuten hebben weliswaar de basiscomponenten van de compacte middenklasser genomen, maar het eindresultaat is een sandwich-constructie met onderdelen van de Corolla-architectuur.
Anders gezegd, de voorzijde van het platform is de architectuur GA-B, de achterzijde de GA-C. De auto beschikt zelfs over vierwielaandrijving. Tenminste, als Toyota voorin ook de 261 pk sterke 1,6 liter turbomotor met drie cilinders hangt. Want die superpotente driecilinder benzinemotor – een sterkere driepitter voor serieproductie is er niet – mag dan in Europa standaard zijn, voor de Japanners zelf bestaat er ook een voorwielaandrijver met een 120 pk/145 Nm sterke 1,5-liter benzinemotor. De afwijkende (wannabee)-uitvoering draagt de aanduiding RS en is louter in Japan beschikbaar.
Productielijn met bypass
De twee versies (261 pk en 120 pk) rollen op dezelfde productielijn. Die band is specifiek voor de GR Yaris gebouwd en zal in de toekomst voor meer modellen worden gebruikt. Feitelijk zijn er in de reguliere productielijn enkele bypasses ingevoerd, waardoor de specifieke componenten voor de GR Yaris kunnen worden ingebouwd. De productietijd van de afgerond vier meter lange en 1,81 meter brede GR Yaris is net even wat langer dan standaard.
GR Yaris is bommetje op wielen
De exemplaren voor de Europese markt zullen binnenkort op de boot gaan. Toyota gaat ervan uit dat de GR Yaris vanaf november wordt uitgeleverd. Hoeveel exemplaren van de 230 km/h rappe hot hatch deze kant op komen, is nog niet bekend. Voor de Nederlandse markt zijn het er ongetwijfeld heel weinig. De prijs van het Japanse bommetje op wielen bedraagt ongeveer 60 mille. Ter vergelijking, de zuiderburen rijden de GR Yaris al vanaf € 36.600,-. Ja, je leest het goed. En nee, in België heeft de GR evenmin een 1.5 met 120 pk!
Video GR Yaris Prototype
Lees ook:
Ook interessant
-
Betaalbare hot hatch: Ford Fiesta ST vs. Renault Clio R.S. Trophy
-
BYD gaat mee met hot hatch-hype en toont 422 pk sterke Seal 06 GT
-
Nederlandse prijs Alpine A290 bekend: is dit nog betaalbaar?
-
Budget-hot hatch is ideale eerste auto voor jonge autoliefhebbers
-
Lexus LBX Morizo RR: crossover nu ook met handbak en 305 pk
-
Lancia Ypsilon HF als nieuwe hot hatch én terugkeer naar rallysport
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?