Deze GR Yaris is een Toyota IQ met Kawasaki-motor
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FFG3IALTacAIxlIV.jpeg)
De Toyota GR Yaris is een schot in de roos en dus wil elke petrolhead er wel eentje in z’n garage hebben staan. En als je geen originele kunt bemachtigen, maak je er toch zelf een? Op basis van een Toyota IQ, bijvoorbeeld.
Dat heeft een groep Japanse techneuten namelijk gedaan. Op Twitter zijn foto’s te vinden van die creatie. Het silhouet komt duidelijk overeen met dat van een Toyota IQ, maar het front en de achterzijde lijken zo van een GR Yaris te komen. Hij draagt de naam Yaris Junior.
Lichtunits van GR Yaris
Onderhuids is ‘t dus grotendeels een Toyota IQ, maar dan voorzien van lichtunits van de GR Yaris. De complete bumperpartij is op maat gemaakt, terwijl ook de koolstofvezel voorklep, het dak en de achterspoiler voor deze Yaris Junior zijn ontwikkeld. Fraaie, flinke en witte lichtmetalen wielen maken het plaatje af, temeer omdat ook de spoorbreedte achter met wat centimeters is vergroot.
Naam nieuwe versie Toyota Yaris kan tot miscommunicatie leiden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FFG3IALVaAAEowZA.jpeg)
Het binnenwerk van de Toyota IQ is compleet overhoop gegooid. Racekuipen, een driespaaks sportstuur van Momo en een geheel nieuw instrumentarium verklappen dat dit ook echt een racemonstertje is. De achterstoelen zijn ook verdwenen. Niet alleen om gewicht te besparen, maar om ruimte te maken voor de motor die op de achteras ligt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FFG3IALVaAAIpcax.jpeg)
Kawasaki Ninja
En da’s niet zomaar een motor, maar de krachtbron van een Kawasaki Ninja ZX-14R, een van de snelste motorfietsen ter wereld. Het gaat om een hoogtoerige 1,4-liter viercilinder met zestien kleppen, die goed is voor maar liefst 208 pk en 153 Nm. Dat vermogen gaat allemaal naar de achterwielen in de Yaris Junior. Vandaar ook dat er twee uitlaateindstukken uit de achterruit komen. Dat klinkt al met al als een bijzonder pakket. De kans is groot dat we meer van deze Yaris Junior te horen krijgen. Z’n makers zijn namelijk van plan om ‘m mee te nemen naar de Tokyo Auto Salon, die in januari van 2022 plaatsvindt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fcygnet_v8_7-jpg-e1531385440538.jpg)
Sjoerds Weetjes #40: Waarom kwam Aston Martin met de Cygnet?
Het is overigens niet de eerste keer dat de Toyota IQ zo’n upgrade krijgt. De Japanse autobouwer liet zelf ook al eens een gepeperde versie van z’n kleinste zien. In 2012 presenteerde het de GRMN IQ, waarin de 1,3-liter viercilinder goed was voor 128 pk en 180 Nm. En ook Aston Martin ging flink aan de haal met de Toyota IQ. Uiteraard maakte het zelf een Cygnet, om aan bepaalde Europese uitstooteisen te voldoen. Een succes werd het niet, maar dat weerhield de autobouwer er niet van om een V8 in de Cygnet te lepelen. Daarmee kreeg de luxere variant van de Toyota IQ plots 436 pk!
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had