Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 13 nov 2020
Leestijd: 3 minuten

Toyota Mirai: een 5 meter lange waterstofauto voor de prijs van een luxe Tesla Model 3

De waterstof Toyota Mirai is flink goedkoper dan de Tesla Model S. Daarmee is hij een nieuw alternatief voor deze ongeveer even grote elektrische sedan maar prijstechnisch ook voor een dikke Model 3. Terwijl de vorige Toyota Mirai een nerdy muurbloempje was waar je de schoonheid onderhuids moest zoeken, kan deze nieuwe meedingen naar de titel het mooiste meisje van de klas. De klasse waarin de duurdere Tesla Model S al jaren klanten verleidt met haar elektro-techniek en gelikte, maar inmiddels ook wat gedateerde design. Opeens is er een alternatief voor mensen die graag de laatste techniek en hun groene denken etaleren.

Toekomstmuziek te koop

Waterstof klinkt voor velen nog als heel dure toekomstmuziek. Al voor de eeuwwisseling was Toyota pionier op het gebied van hybridetechniek en een paar jaar geleden nam het opnieuw een sprong in het diepe, door een waterstofauto op de markt te brengen. Het model kreeg de naam Mirai mee, en had een net zo bijzondere vormgeving als de techniek die eronder schuil ging. In combinatie met z’n hoge vanafprijs werd de Mirai verre van een verkoopsucces, maar Toyota gooide er wél hoge ogen mee. Helemaal toen het vorig jaar de tweede, volledig nieuwe Mirai liet zien. En wat bleek: de waterstofsedan was geëvolueerd in een prachtige limousine.

Prijs Toyota Mirai

Mooi nieuws dat de nieuwe Mirai al in maart 2021  bij de Nederlandse dealer staat maar de onthulling van de Nederlandse prijs indrukwekkender. Waar de vorige Mirai net geen 80.000 euro kostte, bedraagt de vanafprijs voor de tweede generatie Mirai nu 65.995 euro. Daarmee is deze complexe waterstofauto een echte prijspakker, als je bedenkt dat een luxe Tesla Model 3 ongeveer net zo duur, maar veel kleiner is. Z’n directe elektro-concurrent, de Tesla Model S, is er pas vanaf 80.000 euro.

Bovendien is het rijbereik van de nieuwe Toyota Mirai ook ruim voldoende. Met de waterstoftanks gevuld, kun je zo’n 650 kilometer (volgens de WLTP) rijden. Is je tank leeg, dan vul je ‘m in zo’n drie tot vijf minuten weer helemaal vol bij een waterstofstation. Waar de Toyota Mirai in vergelijking met de genoemde Tesla’s niet in uitblinkt, zijn de verdere prestaties. De waterstofauto heeft 174 pk en een topsnelheid van 175 km/h. Flink minder dan de Tesla’s, die met gemak 500 pk aan boord hebben. Overigens worden al die 174 paarden in de Mirai wel naar de achterwielen gestuurd.

Tesla grote voorsprong met infrastructuur

Terwijl je met je Toyota Mirai met waterstoftechniek nog indruk kunt maken omdat hij de laatste stand van zaken showt, heeft die nog een groot nadeel en dat is een zeer beperkt ‘tank-netwerk’. Er is nog maar een handjevol waterstoftankstations in Nederland, vijf stuk momenteel. Daar komen er dit jaar mogelijk nog een aantal bij en de komende jaren moet je denken aan een toename van nog eens een dikke tien waterstofstations. Een schril contrast met het Supercharger netwerk van Tesla, waarmee de Amerikanen  je ook in Nederland en Europa uitstekend ontzorgen. Op reis gaan met een elektrische auto is voor een Tesla-rijder bijna net zo zorgeloos als voor de diesel- of benzinerijder: je kunt bijna overal tanken, pardon laden. Dat is iets wat voor de waterstofpionier nog lang niet zo is, maar dat neemt niet weg dat het aantal stations in Europa rap toeneemt.

 

 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.