Toyota Nederland blijft trouw aan Prius
Al twee decennia staat de Prius op de Nederlandse Toyota-prijslijst en de hybride-auto blijft daar voorlopig ook op staan. Dat is anders in andere landen, waar de moeder der hybrides wordt uitgezwaaid.
Zo staakt Toyota Australië de levering van de Prius. Reden? De verkoopcijfers zijn enorm teruggelopen en voor de Australische importeur rechtvaardigt het aanbieden van de hybride-auto niet langer de kosten die het beschikbaar stellen van de Prius met zich meebrengt. En dus trekt die importeur de stekker uit de productlijn.
Elektrische Prius onderweg
In Nederland staat op de prijslijst van de Prius de vermelding ‘beperkt beschikbaar’. Is dit het begin van het einde? Ja en nee. Ja, want het einde van de huidige Prius is in zicht. De importeur levert de vijfdeurs hatchback alleen nog op speciale bestelling. Nee, omdat er een opvolger onderweg is. Wanneer die nieuwe generatie verschijnt, geeft Toyota nog niet aan. En hoe dat model er uit komt te zien, is evenmin bekend. Vast staat dat de volgende Prius er ook met een volledig elektrisch aangedreven aandrijflijn komt. Of die dan naast een Hybrid en Plug-in Hybride (de twee aandrijflijnen in het bestaande model) komt, is niet bekend. De Japanners houden de kaken stijf op elkaar als het om toekomstige modellen gaat.
Hybride generatiekloof: nieuwe Toyota Prius vs eerste generatie Prius
Volgens Toyota kunnen een Hybrid, Plug-in Hybrid en een EV prima naast elkaar bestaan, want de opgefriste C-HR komt er met de drie verschillende aandrijflijnen. Nu staat die crossover op dezelfde bodemsectie als de huidige Prius. Mocht Toyota gebruik blijven maken van de TNGA-platform, dat is de volgende Prius dus geschikt voor meerdere krachtcentrales. Mocht de Prius overstappen op de architectuur van de BZ4X dan wordt het een puur elektrisch aangedreven model.
Bijtellingsvoordeel
Toyota stelde de Prius in 1997 op de Tokyo Motor Show voor. Als eerste kwam het model op de Japanse markt. Drie jaar later startte de levering als sedan in Europa. Vanaf de tweede generatie werd het model een hatchback, terwijl er later ook een MPV-achtige stationwagon bij kwam. In eerste instantie was de belangstelling voor de hybride-Toyota in Nederland gering. Pas toen er belastingvoordelen werden geïntroduceerd konden de dealers de Prius uitdelen. Na aanpassingen van de belastingregels daalde de vraag weer.
Meer dan zes miljoen stuks
In 1997 verscheen de eerste Prius. Zijn opvolger arriveerde in 2003. De derde editie kwam in 2009. De huidige dateert van 2016. Van de productlijn zijn inmiddels meer dan zes miljoen exemplaren verkocht. Over de eerste miljoen deed het merk zo’n elf jaar, maar het tweede miljoen werd in iets meer dan twee jaar gerealiseerd. In september 2010 rolde het bewuste exemplaar de fabriek uit. Toyota bouwde op dat moment de hybride-auto al op meerdere plekken ter wereld. Nummer drie miljoen ziet in juni 2013 het levenslicht, vier jaar later verscheen nummer vier miljoen. Inmiddels zijn er meer dan zes miljoen stuks van de Prius verkocht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?