Autovisie
Autovisie Nieuws 22 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Toyota past naamgeving GR86 aan voor social media

Nog voor de officiële marktintroductie past Toyota de naam van de GR86 al aan. De sportcoupé zou in eerste instantie GR 86 gaan heten, maar de fabrikant doopt de auto nu GR86. Reden? Social media!

De spatie in de naam zou niet gunstig zijn in de zoekmachine van Google, alsmede op social media met een hashtag-aanduiding. Vandaar dat de Japanners nu hebben besloten om GR86 als één naam toe te passen, zodat het een unieke aanduiding is. Het resulteert in meer en duidelijke zoekresultaten, gekoppeld aan Toyota. Toyota is niet de eerste autobouwer die de naamgeving van een van zijn modellen aangepast om in zoekresultaten beter te scoren. Kia gebruikt sinds de lancering van de huidige generatie de naam Ceed in plaats van Cee’d. Hoe fancy het origineel ook oogt, het werkte de fabrikant bij zoekopdrachten tegen.

Toyota GR86

GT86 was ook zonder spatie

Was het al vreemd dat Toyota de naam GR 86 in eerste met een spatie schreef? Ja, als je het vergelijkt met zijn voorganger GT86. Maar de naam GT86 werd alleen in Europa gebruikt. Elders in de wereld heette die compacte sportcoupé ‘86’ en dan is het niet vreemd dat de volgende editie als GR 86 -met spatie dus- door het leven gaat. Toyota besloot enkele jaren geleden om alle sportieve types onder de Gazoo Racing-afkorting door het leven te laten gaan. GR werd een apart label binnen de Toyota-familie.

Toyota GR

GR is een label

Op de Supra en het sportieve topmodel van de Yaris werd de GR-benaming in de naam opgenomen. De Supra heet officieel GR Supra, terwijl de rappe Yaris als GR Yaris te boek staat. Het Gazoo Racing-label hoort dus, zoals Toyota het in eerste instantie ook bracht, voor de 86 los ervoor te staan: GR 86. Maar nu het voor de digitale zoekmachnies beter is om GR en 86 aan elkaar te schrijven, doet Toyota dat ook. Voor Europa is het logisch, gezien de GT86.

Sjoerds Weetjes #105: De dikke uitlaten van de Toyota GT86

Wordt aangepast

De GR86 moet nog op de markt komen. Hij volgt volgend jaar. Maar intussen heeft Toyota wel allerlei communicatie-uitingen gemaakt en uitgebracht. De fabrikant past dat per direct allemaal aan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.