Toyota ProAce Electric als eerste voor Nederland
De groeiende markt van e-commerce met de daaruit volgende toename van pakketbezorging, en daarnaast de druk vanuit de overheid om de fijnstof en uitstoot van stikstof te reduceren, heeft Toyota doen besluiten om de volledig elektrische ProAce als eerste in Nederland op de markt te brengen. Nog dit jaar start de levering van de elektrisch aangedreven ProAce Electric.
“Uit cijfers van onderzoeksbureau CE Delft blijkt dat 34% van de totale fijnstof in een stad op conto komt van bestelauto’s en -bussen”, legt Erwin Jongh, verantwoordelijke voor elektrische auto’s binnen Toyota-importeur Louwman & Parqui, uit. “Uit datzelfde onderzoek komt naar voren dat 24% van de stikstof-uitstoot eveneens van bestelwagens afkomstig is. De vraag om reductie van CO2, NOx en fijnstof is aan de orde van de dag.”
Oplossing
“De overheid zet in op een reductie van CO2, de gemeentes op NOx. De elektrische auto als de ProAce Electric vormt de oplossing. Aangezien de stikstof- en fijnstofproblemen serieuze invloed hebben op de economie en ontwikkeling van het land heeft Toyota ervoor gekozen om de ProAce Electric zo snel mogelijk in Nederland op de markt te brengen. Nederland is samen met Noorwegen het land waarvoor de fabriek als eerste de elektrische ProAce gaat bouwen. Noorwegen, omdat het land in 2025 een algeheel verbod wil van auto’s met verbrandingsmotoren. In Nederland wordt gesproken over emissievrije binnensteden. Amsterdam bijvoorbeeld wil in 2025 een zero emission-zone binnen de ring. De gemeente onderzoekt nu of dat al in 2022 kan worden uitgevoerd.”
Bredere mix
Door de ProAce Electric in eerste instantie op slechts twee markten te lanceren, hoeft Toyota niet eerst een voorraad te bouwen om die vervolgens te verdelen over alle Europese landen. De lancering kan met twee landen sneller worden ingepland. In het laatste kwartaal van dit jaar verschijnen de grotere bestelbussen met een elektrische aandrijflijn op de markt. Volgend jaar komen daar andere varianten bij, inclusief een pick-up, een personenautouitvoering en een kortere bestelauto.
Eigen vlag
De Electric en de ProAce komen voort uit een samenwerking tussen Toyota en PSA, de moedermaatschappij van Peugeot, Citroën en Opel die onder eigen vlag de Expert, Jumpy en Vivaro introduceert. Daarbij neemt PSA het voortouw, waar een afdeling voor alle merken praat, ontwikkelt en bouwt. Vanaf het moment dat de bestelwagen op transport naar het betreffende land gaat, is het echter ieder voor zich.
Het verklaart onder andere de verschillende garanties tussen Toyota en PSA. Zo geven de Japanners drie jaar garantie, iets dat in Nederland wordt uitgebreid tot vijf jaar, terwijl Opel, Peugeot en Citroën ‘slechts’ twee jaar geven. Over garantie gesproken, het accupakket van de ProAce Electric krijgt af-fabriek een garantiebepaling van 160.000 kilometer of 8 jaar. Voor de Nederlandse markt is dat 15 jaar of één miljoen kilometers. De garantie is overdraagbaar op de tweede, derde, vierde koper, etcetera.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8