Toyota roept ook Aygo terug, Peugeot de 108 en Citroën de C1
Toyota roept meer auto’s terug dan de zestigduizend met mogelijke airbag- of koolstoffilterproblemen. Ook een aantal Aygo’s, Citroëns C1 en Peugeots 108 moet terug naar de dealer. De aanleiding is een incident met een van de auto’s begin juni.
Toyota
Vanochtend werd bekend dat 17.220 exemplaren van de Toyota Prius en Lexus CT200h terug naar de dealer moeten om naar het airbagsysteem te laten kijken. Daarnaast moeten er 41.334 auto’s van Toyota (de Corolla, Auris en Prius van verschillende bouwperiodes) terug wegens mogelijke problemen aan het koolstoffilter.
Via het Terugroepregister van de RDW blijkt dat er ook een mogelijk defect is aan de Toyota Aygo. De stuuras in de stuurkolom is onjuist gefabriceerd, waardoor de as kan breken. Het gaat hierbij echter om een veel kleiner aantal auto’s dat terugmoet – volgens de Nederlandse woordvoerder voor het Japanse merk betreft het 170 exemplaren.
Reactie
“We monitoren onze productielijnen volgens het zogenaamde Toyota Production System”, reageert de woordvoerder. “De onderdelen hebben allen een individueel nummer. Als we ontdekken dat er iets kan mankeren, weten we exact in welke serie onderdelen het mogelijke euvel zit en weten we dus ook exact welke auto’s het betreft. Dit onderdeel was een nieuw onderdeel, waardoor ook de productieserie nog maar heel klein was.”
Er zijn voor zover bekend geen incidenten geweest met de Aygo en andere modellen van Toyota hebben niet hetzelfde probleem. Het Japanse merk benadrukt dan ook dat de onderdelen uit voorzorg worden vervangen.
Peugeot
Ook de Peugeot 108 – technisch vrijwel identiek aan de Aygo, evenals de Citroën C1 – is getroffen. De Nederlandse Peugeot-woordvoerder meldt zelfs dat er begin juni een incident was waardoor dit defect aan het licht is gekomen. Daarom worden er, naast 170 Aygo’s, nu 199 108’s teruggeroepen in Nederland voor controle. Het betreft auto’s die in september en oktober 2014 zijn geproduceerd. Wanneer ze precies zijn geleverd is nog niet duidelijk, maar de kopers worden geïnformeerd als ze bij de dealer langs moeten voor een controle.
Citroën
Citroën heeft inmiddels laten weten dat er in totaal 237 exemplaren van de C1 terug naar de dealer zijn geroepen voor een controle van de stuuras.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8