Toyota en Panasonic: snellere electrificatie dan gepland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FWEC_2019-2020_GR_004.jpg)
De onlangs opgerichte joint-venture tussen Toyota en Panasonic, Prime Planet Energy genaamd, gaat een nieuwe fabriek neerzetten. De productiefaciliteit is bedoeld voor het vervaardigen van accupakketten. De batterijen komen te liggen in de hybride-voertuigen van Toyota.
Het bedrijf Prime Planet Energy gaat lithium ion-accupakketten maken. Het is de bedoeling dat de fabriek, die in het westelijk deel van Japan komt te liggen, in 2022 operationeel is. De twee Japanse ondernemingen plannen een gezamenlijke productie van 500.000 accupakketten op jaarbasis. Volgens de twee ondernemingen groeit de vraag naar batterijen enorm, nu de consument steeds vaker overstapt op hybride- en plug-in hybride-voertuigen. Toyota zelf is voorloper op het gebied van hybride-modellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2Ftoyota-proace-electric-front.jpg)
Vijf jaar eerder
Toyota en Panasonic richtten in april Prime Planet Energy op. Precies 51% van de aandelen is in handen van de autobouwer. Panasonic heeft de resterende aandelen in handen. De twee werken al jaren samen en deze stap dient de ondernemingen te helpen hun concurrentiepositie te versterken. De ondernemingen voorspellen dat het verkoopvolume van geëlektrificeerde auto’s de komende vijf jaar groeit naar 5,5 miljoen eenheden per jaar. Die voorspelling stond volgens het vakblad Automotive News Europe eerder voor 2030 op de boeken. Op het gebied van batterijen wil Panasonic een belangrijke rol in spelen spelen. Ondernemingen als LG, Samsung en Tesla groeien snel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze vergeten elektrische auto koop je voor minder dan 3.000 euro
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Occasionkopers blijken geen EV te willen, maar benzineauto
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt