Toyota Supra Jarama Racetrack Edition: niet bijzonder, wél hyperexclusief
Toyota stelt een nieuwe gelimiteerde editie van de Supra 3.0 voor: de Supra Jarama Racetrack Edition. Heel bijzonder is-ie niet, exclusief daarentegen wel.
Van deze gelimiteerde editie komt namelijk maar één exemplaar naar Nederland. Heel Europa krijgt maar 90 exemplaren (een verwijzing naar de interne codenaam van de Supra, A90) van deze exclusieve Supra 3.0. Daarom is het zeer onwaarschijnlijk dat je ‘m in het echt gaat zien. Grote vraag: wat is er zo bijzonder aan deze Supra?
Horizon Blue
Eerlijk antwoord: eigenlijk niet heel veel. Deze Jarama Racetrack Edition onderscheidt zich eigenlijk alleen op optisch niveau. Zo is de carrosseriekleur Horizon Blue exclusief voor deze specifieke Supra, alsmede de in matzwart uitgevoerde 19-inch wielen met daarachter rode remklauwen. In het interieur vinden we koolstofvezel, het unieke productienummer van de auto, blauwe stiksels en de contouren van het circuit van Jarama. Dat is immers de plek waar de autopers, waaronder Autovisie, voor het eerst kennismaakte met de sportcoupé van Toyota.
Verder bevat deze speciale editie een uitrustingsniveau dat je van een gelimiteerd model verwacht. Dat betekent dat de Supra 3.0 is volgepakt met navigatiesystemen, smartphone-connectiviteit en een uitgebreid pakket met veiligheidssystemen.
Supra zes-in-lijn van BMW
Aan de aandrijflijn sleutelt Toyota niet voor deze Jarama Racetrack Edition. Dat betekent dat ook deze Supra de inmiddels welbekende 3,0-liter zes-in-lijn van BMW in z’n lange neus heeft verstopt, goed voor 340 pk en 500 Nm. En dus is ook deze, in Nederland 85.995 euro kostende, Supra in staat om binnen 4,3 tellen de 100 km/h aan te tikken.
Verschil van inzicht – Alpine A110S vs. Audi TT RS vs. Toyota GR Supra – Video
Hoewel niet verkrijgbaar als Jarama Racetrack Edition levert Toyota ook een minder krachtige en vooral lichtere versie van de sportcoupé. Die variant heeft een 2,o-liter viercilinder met turbo, goed voor 258 pk en 400 Nm. Ook belangrijk: die auto weegt 100 kg minder dan de hier beschreven Supra 3.0. Om te ontdekken of dat de versie is die je eigenlijk moet hebben, reisde Autovisie-redacteur vorig jaar af naar de Oostenrijkse Nockalmstrasse. Meegenieten? Kijk via onderstaande link de video!