Toyota C-HR moet hybride sexy maken
Een kop met de woorden Toyota, hybride en sexy, wie had dat gedacht? Maar toch is het heel serieus: de nieuwe Toyota C-HR moet met zijn uitgesproken uiterlijk en een ‘sensueel’ interieur de harten sneller doen kloppen.
Sensueel
Tijdens een evenement In Milaan mochten we voor het eerst een uitgebreide blik werpen op het interieur van de Toyota C-HR, ontworpen volgens het ‘Sensual Tech’ principe. Dat betekent eigenlijk dat het interieur functioneel is, maar ook sensueel aanvoelt om een nieuwe groep kopers te verleiden.
“Ik heb me laten inspireren door luxe meubels, hoe ze aanvoelen. Of de luxe voering van een duur jasje”, vertelt ontwerper Kazuhiko Isawa. Om het juiste kwaliteitsgevoel te krijgen is ook voor het eerst het Europese designteam vanaf het begin betrokken bij het proces.
Speels
Het resultaat is een interieur dat zich wat de materiaalsoorten en het design betreft behoorlijk onderscheidt van eerdere Toyota-modellen. Zo voelt het plastic minder hard, is er in de meest luxe uitvoeringen leer gebruikt voor de afwerking van het dashboard en is het geheel met veel meer speelsheid ontworpen.
Opvallen
Het design van interieur en exterieur is een voorbode van de Toyota-modellen die nog gaan komen. Met deze evolutie van de Keen Look ontwerpfilosofie wil het Japanse merk meer opvallen in het straatbeeld. De C-HR is volgens Craig Fairservice, marketingmanager bij Toyota, daarom ook een belangrijke auto. Per jaar moeten er zo’n 100.000 C-HR’s van de productieband in Turkije gaan rollen en een eigenaar in Europa vinden.
Om dit voor elkaar te krijgen richt Toyota zich op een nieuwe doelgroep. “We richten ons op de mensen die zich willen profileren, die voor opvallend design gaan. Ze kopen bijvoorbeeld een Beats-koptelefoon. We hebben daarom voor een uitgesproken uiterlijk gekozen”, vertelt Craig.
C-segment
Met de C-HR richt Toyota zich onder andere op de Nissan Qashqai die bijna even lang is als de cross-over. Andere concurrenten zijn de Kia Sportage en Hyundai Tucson. Als technische basis dient het ingekorte TNGA-platform van de nieuwe Prius. De achterwielophanging is licht aangepast door het rubber te vervangen voor kogellagers. Gecombineerd met de kortere wielbasis moet dat een andere rijbeleving geven.
De rijhoogte is niet echt veranderd ten opzichte van de Prius, het cross-over uiterlijk is vooral een optische truc. Qua aandrijving kan er gekozen worden tussen de 1.8-liter hybride aandrijving van de Prius met 122 pk, of een 1.2-liter benzinemotor met turbo en 116 pk.
Toyota Nederland heeft nog geen prijzen bekendgemaakt, maar het is de verwachting dat de cross-over qua prijs net tussen de Auris (vanaf 18.995 euro) en de RAV4 (vanaf 33.995 euro) wordt gepositioneerd. Vanaf 1 september is de C-HR te bestellen en einde dit jaar verschijnen ze in het straatbeeld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace