Toyota wil liever niet dat jij weet van zijn anti-klimaatlobby
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Ftoyota_gr_86_390.jpeg)
De Prius was een revolutionaire stap vooruit in het terugdringen van uitlaatemissies, maar sinds de introductie van het model in 1997 is Toyota een beetje blijven steken. Zo lobbyt het concern al jaren tegen subsidies voor elektrische auto’s en andere maatregelen om de uitstoot terug te dringen.
Toyota wil alleen niet dat jij dat weet. Enkele Europese investeerders – die in totaal 400 miljoen dollar aan aandelen bezitten – hebben geprobeerd om het bedrijf te bewegen tot meer openheid over zijn lobbyactiviteiten op klimaatgebied. Tevergeefs.
Toyota vroeg aandeelhouders om tegen te stemmen
Volgens persbureau Reuters was het voorstel van de Europese investeerders bij voorbaat al kansloos. De raad van bestuur van Toyota heeft diverse andere aandeelhouders namelijk geadviseerd om tegen te stemmen. En dat hebben ze gedaan.
Toyota zegt te voldoen aan alle bestuurseisen van de Tokyo Stock Exchange. Ja, dat zal ongetwijfeld, maar dat heeft niks te maken met wel of niet open zijn over lobbyen tegen milieuwetgeving.
Niet snel genoeg inspelen op de populariteit van EV’s
“Maar toch“, schrijft Reuters, “het [mislukte] voorstel heeft wel de nadruk op Toyota’s EV-strategie gelegd.” Investeerders en activisten vinden dat het merk niet snel genoeg inspeelt op de populariteit van elektrische voertuigen. Al heeft het wel net een ambitieuze elektrische strategie gelanceerd.
Toyota blijft erbij dat EV’s slechts één element zijn om de wereldwijde CO2-uitstoot van transportmiddelen terug te dringen. De fabrikant gelooft nog steeds in hybrides en waterstoftechniek. Deels terecht, natuurlijk, want grote delen van de wereld zijn nog niet klaar voor elektrische auto’s.