Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 27 aug 2021
Leestijd: 3 minuten

Toyota Yaris Cross lijkt er toch echt te komen

Het wegvallen van de Autosalon van Geneve 2020 verstoorde de onthulling van Toyota’s fonkelnieuwe Yaris Cross. De fabrikant zat in dubio of het de auto alsnog of helemaal niet moest laten zien. Nu anderhalf jaar nadat de Yaris Cross zich voor het eerst digitaal toonde, is de crossover dan toch onderweg naar de dealer.

Op 11 september is het zover. Dan trekt Toyota het doek van de crossover in de Nederlandse showrooms. Het is niet de eerste maal dat de importeur het kersverse model op Nederlands grondgebied laat zien. Het merk organiseerde al enkele ‘closed room’ bijeenkomsten, waar geïnteresseerden en potentiële liefhebbers de goudgele Yaris Cross konden aanschouwen. hybrid suv Toyota Yaris cross

Zelfde basis, grotere maatvoering

De Yaris Cross, waarmee Autovisie al uitvoering kon rijden, is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Het Japanse merk laat de auto ook exclusief in Frankrijk bouwen, in dezelfde faciliteit als waar het de Yaris maakt. De twee delen dus niet alleen de naam, ook de geboortegrond. maar er zijn meer gemeenschappelijke delers, zoals de technische basis. Ook de Cross staat op het zogeheten platform TNGA-B. De bodemplaat hangt echter een fractie hoger boven het asfalt dan bij de hatchback, die bovendien een stukje korter is dan de crossover/SUV. Ze verschillen 24 cm (!) in lengte, 2 cm in breedte en 9 cm in hoogte. De wielbasis daarentegen is identiek, maar de grondspeling wijkt weer 8 cm af.

Toyota Yaris Cross (2021): net zo goed als z’n kleine broer? – Video

Toyota Yaris Cross: opgeruigde Yaris met eigen koetswerk

Toyota Yaris SUV en Yaris Cross: nog even geduld

Kunststoffen SUV-elementen

De 4,18 meter lange, 1,77 meter brede en 1,56 meter hoge Cross is niet zomaar een opgeblazen hatchback. De Japanse designafdeling heeft het model ook zwarte kunststof panelen aan de onderzijde van de carrosserie, grotere banden en wielen meegegeven om de lieflijke Yaris Cross wat op te leuken. Voor wie dat nog niet SUV-genoeg is, biedt Toyota de Cross aan als Adventure aan. Het model wordt dan opgetuigd met zaken als kunststof beschermingsdelen van de voor- en achterbumper, in zilver gespoten dakrails en donkergrijze 18 inch lichtmetalen wielen wat het exterieur betreft. De binnenzijde krijgt dan pianozwarte details en zwarte hemelbekleding. De minimaal € 36.395,- kostende Adventure is eveneens de two-tone kleurstelling met Brass Gold gelakt dak beschikbaar. hybrid suv Toyota Yaris cross

Uitrusting Yaris Cross

De vijfzits Yaris beschikt over een bagageruimte met een volume van bijna 400 liter, maar wie de achterbank opoffert vergroot de bak van 397 tot 1.097 liter. Toegang tot de laadruimte krijg je door de greep op de achterklep, maar je kunt ook met een voetbeweging de vijfde deur openen. De voorziening is niet voor alle types beschikbaar. Standaard zijn automatisch inschakelend grootlicht, adaptieve cruise control, Lane Departure Alert, rijbaanhulp, botswaarschuwing voor fietsers en voetgangers en verkeersbordherkenning. Tussen de voorstoelen bevindt zich een airbag, zodat bij een zijdelingse aanrijding de voorste inzittenden niet met elkaar in botsing komen. hybrid suv Toyota Yaris cross

Gewichtsverschil

Voor de Yaris biedt Toyota de 1.5 VVT-i benzinemotor aan, gekoppeld aan of een handbak of een automaat, en de 1.5 Hybrid. Laatstgenoemde beschikt over een lithium-ion hybride accu, waaruit tot 130 km/h alle energie wordt gehaald. De SUV weegt tenminste 1.185 kg. De 116 pk sterke Hybrid voegt daar 60 kg aan toe.

 

1.5 VVT­I 1.5 VVT­I automaat 1.5 HYBRIDE
Comfort € 24.395,- € 26.495,-
Active € 26.795,- € 27.995,- € 28.895,-
First Edition € 28.995,- € 30.195,- € 30.995,-
Executive € 32.895,- € 34.595,-
Adventure € 36.395,-
Launch Edition € 37.895,-

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.