Toyota Yaris Cross: opgeruigde Yaris met eigen koetswerk
Waar waren de productplanners van Toyota de afgelopen jaren? Was er lange tijd een telefoonstoring tussen de hoofdkantoren in Europa en Japan? Want de autobouwer negeerde jarenlang de sterke groei in de klasse van de B-SUV’s. Daar komt nu verandering in met de introductie van de Yaris Cross. Er is nog één ‘maar’.
Het duurt namelijk nog tot en met het derde kwartaal van vólgend jaar voordat de Yaris Cross op de markt komt. De Japanners zijn dus laat met de introductie van de auto, maar ze zijn er in elk geval wel vroeg bij om de SUV aan te kondigen. In de tussentijd zal Toyota de productielijn in zijn fabriek in het Franse Valenciennes inrichten, al is de lopend band al gereed om de modellen op het nieuwe TNGA-platform te kunnen maken. De Japanners zouden in de maanden tot en met de marktintroductie wellicht ook kunnen gebruiken om een spannendere en originelere naam voor de SUV te verzinnen. De aanduiding Cross is tamelijk universeel. De autobouwer toont met de eerdere SUV-types aan wel met een eigen naam te kunnen komen, zoals RAV4 en C-HR.
Platform Yaris
Zoals de naamgeving al duidelijk maakt, is de Yaris Cross gerelateerd aan de hatchback uit het B-segment. Hij staat op dezelfde bodemsectie. Het gaat om het TNGA-platform, dat in vergelijking met die van de Corolla en C-HR is aangepast, zodat de bodemsectie als GA-B wordt aangeduid. De wielbasis van de Yaris Cross is met 2,56 meter identiek aan die van de vijfdeurs Yaris. Door echter de overhang vóór en achter met respectievelijk zes en achttien centimeter te verlengen, meet de Yaris Cross liefst 4,25 meter in de lengte. Ten opzichte van de hatchback nemen ook de breedte en de hoogte toe. De rolmaat reikt twee hele centimeters verder in de breedte, terwijl de hoogte negen centimeter verschilt. De bodemvrijheid van de Yaris Cross is drie centimeter groter dan die van de vijfdeurs Yaris. Binnen deze afmetingen biedt de Cross plaats aan vijf personen.
1,5 liter driecilinder
Toyota zal Toyota niet zijn als de SUV niet door een hybride-aandrijflijn wordt aangedreven. De Japanners kiezen voor de hybride-aandrijflijn zoals die ook in de vijfdeurs Yaris wordt toegepast. Het betreft de 1,5 liter driecilinder met het Atkinson-principe, wat Toyota ook op de 2,0- en 2,50-liter viercilinder hybridemotoren gebruikt. De krachtbron levert 116 pk. Hoewel de officiële cijfers nog niet bekend zijn – in afwachting van de homologatie – claimt Toyota een CO2-waarde van minder dan 90 g/km.
Productie in Frankrijk
De productie van de Yaris Cross voor de Europese markt – in Azië rijdt een Toyota-model met exact dezelfde naam rond – heeft in het Franse Valenciennes plaats. De Japanse fabrikant rekent op een jaarlijkse verkoop van 150.000 stuks. Met dat geplande volume nestelt de autobouwer zich tussen de beter verkopende modellen in de klasse van de B-SUV.
VIDEO TOYOTA YARIS 2020
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?