Toyota Yaris Cross: opgeruigde Yaris met eigen koetswerk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2Ftoyota-yaris-cross.jpg)
Waar waren de productplanners van Toyota de afgelopen jaren? Was er lange tijd een telefoonstoring tussen de hoofdkantoren in Europa en Japan? Want de autobouwer negeerde jarenlang de sterke groei in de klasse van de B-SUV’s. Daar komt nu verandering in met de introductie van de Yaris Cross. Er is nog één ‘maar’.
Het duurt namelijk nog tot en met het derde kwartaal van vólgend jaar voordat de Yaris Cross op de markt komt. De Japanners zijn dus laat met de introductie van de auto, maar ze zijn er in elk geval wel vroeg bij om de SUV aan te kondigen. In de tussentijd zal Toyota de productielijn in zijn fabriek in het Franse Valenciennes inrichten, al is de lopend band al gereed om de modellen op het nieuwe TNGA-platform te kunnen maken. De Japanners zouden in de maanden tot en met de marktintroductie wellicht ook kunnen gebruiken om een spannendere en originelere naam voor de SUV te verzinnen. De aanduiding Cross is tamelijk universeel. De autobouwer toont met de eerdere SUV-types aan wel met een eigen naam te kunnen komen, zoals RAV4 en C-HR.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2FTOYOTA_NEW_YARIS_CROSS_PROFILE_RIGHT-e1610909022571.jpeg)
Platform Yaris
Zoals de naamgeving al duidelijk maakt, is de Yaris Cross gerelateerd aan de hatchback uit het B-segment. Hij staat op dezelfde bodemsectie. Het gaat om het TNGA-platform, dat in vergelijking met die van de Corolla en C-HR is aangepast, zodat de bodemsectie als GA-B wordt aangeduid. De wielbasis van de Yaris Cross is met 2,56 meter identiek aan die van de vijfdeurs Yaris. Door echter de overhang vóór en achter met respectievelijk zes en achttien centimeter te verlengen, meet de Yaris Cross liefst 4,25 meter in de lengte. Ten opzichte van de hatchback nemen ook de breedte en de hoogte toe. De rolmaat reikt twee hele centimeters verder in de breedte, terwijl de hoogte negen centimeter verschilt. De bodemvrijheid van de Yaris Cross is drie centimeter groter dan die van de vijfdeurs Yaris. Binnen deze afmetingen biedt de Cross plaats aan vijf personen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2FTOYOTA_NEW_YARIS_CROSS_REAR.jpeg)
1,5 liter driecilinder
Toyota zal Toyota niet zijn als de SUV niet door een hybride-aandrijflijn wordt aangedreven. De Japanners kiezen voor de hybride-aandrijflijn zoals die ook in de vijfdeurs Yaris wordt toegepast. Het betreft de 1,5 liter driecilinder met het Atkinson-principe, wat Toyota ook op de 2,0- en 2,50-liter viercilinder hybridemotoren gebruikt. De krachtbron levert 116 pk. Hoewel de officiële cijfers nog niet bekend zijn – in afwachting van de homologatie – claimt Toyota een CO2-waarde van minder dan 90 g/km.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2FSchermafbeelding-2020-04-23-om-10.11.23.png)
Productie in Frankrijk
De productie van de Yaris Cross voor de Europese markt – in Azië rijdt een Toyota-model met exact dezelfde naam rond – heeft in het Franse Valenciennes plaats. De Japanse fabrikant rekent op een jaarlijkse verkoop van 150.000 stuks. Met dat geplande volume nestelt de autobouwer zich tussen de beter verkopende modellen in de klasse van de B-SUV.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2FSchermafbeelding-2020-04-23-om-10.14.40.png)
VIDEO TOYOTA YARIS 2020
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2FTOYOTA_FAMILY_FRONT.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2FTOYOTA_FAMILY_BACK.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had