Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 9 jul 2019
Leestijd: 2 minuten

Trucje leidt tot oude bijtellingsregels op dure elektrische auto

Voor een prikkie in een Tesla Model S of X rijden? Het lijkt niet meer te kunnen dankzij nieuwe bijtellingsregels. Maar er is een trucje om die te omzeilen en maximaal van subsidies op de elektrische auto te genieten.

Jaguar I-Pace

Enkele jaren geleden besloot de Nederlandse overheid dat elektrisch rijden gestimuleerd moest worden. Daarom hoefden elektrische auto’s geen wegenbelasting en BPM te betalen. Samen met andere subsidies en de lage bijtelling van 4% vertaalde dit zich in het feit dat de duurste elektrische auto’s ineens heel goedkoop waren voor zakelijke rijders. Voor de gewone man bleef de elektrische auto buiten bereik. Dat inzicht kregen ze in Den Haag ook en daarom werd alles aangepast. Een dure elektrische auto rijden is nu al niet meer zo aantrekkelijk, en wordt volgend jaar nog duurder. Tenzij je slim bent en via een omweggetje van de voordelen van vorig jaar profiteert.

Buitenland

RTL Z kwam erachter dat er redelijk wat dure elektrische auto’s uit het buitenland worden geïmporteerd. Vooral de modellen uit 2018 blijken populair. Waarom? Dat is eigenlijk vrij simpel: de bijtelling van auto’s wordt namelijk berekend op basis van het moment waarop de auto op kenteken is gekomen. Het maakt niet uit waar dit ter wereld is gebeurd.

Als iemand een Tesla uit 2018 van een ton uit Duitsland importeert hoeft hij daar dus nog maar 4% bijtelling, oftewel €4.000 over te betalen. Diezelfde auto kost in met de huidige regeling (4% tot €50.000, 22% over de rest) €13.000 aan bijtelling. Als daar het belastingtarief van 50% ook nog in meegenomen wordt, scheelt het op jaarbasis €4.500. Dit kan in het gunstigste geval 5 jaar aanhouden waardoor het totaal op €22.500 voordeel uitkomt.

Kleine groep

Nu zal het niet zo zijn dat elke ondernemer nu direct een Jaguar I-Pace of Tesla Model X uit het buitenland laat overkomen. Op dit moment gaat het om welgeteld 50 I-Paces en 28 Tesla’s. Dit aantal zal niet heel snel groeien, want het aanbod van jonge gebruikte elektrische auto’s is erg klein in het buitenland.

Menno Snel, staatssecretaris van Financiën, laat dan ook weten dat hij zich geen zorgen maakt over de nieuw truc. Hij geeft aan dat het om een tijdelijk voordeel voor een heel kleine groep gaat. Hij gaat de regeling dan ook niet afschaffen, want dit is, zoals hij zegt, wellicht slecht voor de schatkist.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.